Forskere ved det amerikanske universitetet Carnegie Mellon ser ut til å ha kommet opp med en strålende idé, som er spesielt viktig for et land som Norge der det er mørkt altfor store deler av tiden.

Forskerne, ledet av Srinivasa Narasimhan, har irritert seg over at bilkjøring i mørket når det regner eller snør er en heller slitsom affære. Problemet er at frontlysene ikke bare lyser opp veien og området foran bilen, men også reflekteres i vannet og snøen i luften, slik at sikten blir heller dårlig.

De fleste som har kjørt bil har sikkert lagt merke til at den effektive sikten i mange tilfeller kan bli dårligere av å bruke fjernlys enn nærlys, fordi for mange partikler i luften blir lyst opp.

Bare lyse på det du vil se

Hadde det ikke vært en fantastisk greie om en hadde lys som klarte å lyse opp veien, men ikke alt det i luften?

Umulig, sier du kanskje. Men ikke ifølge forskerne ved Carnegie Mellon.

Forskerne har vist fram et system som ser hvor regnet og snøen er i luften til enhver tid, og sørger for at frontlysene unngår å lyse på vanndråpene. Ifølge tester på tidlige utgaver av systemet kan en fjerne 70 til 80 prosent av synlig regn.

- Hvis det virkelig høljer ned, så kan det se ut som det er litt yr i luften, sier Narasimhan.

Enkelt prinsipp - vanskelig å gjennomføre

Prinsippet bak systemet er i utgangspunktet veldig enkelt: En har spesielle kameraer som filmer foran bilen for å registrere hvor regnet er til enhver tid, som sender bildene til et avansert datasystem som beregner hvor regndråpene vil befinne seg om noen millisekunder.

Så justeres lysene slik at det ikke sendes lys i den retningen i den perioden systemet har beregnet at vanndråpen vil befinne seg på et bestemt sted.

- Det menneskelige øyet vil ikke legge merke til denne flimringen i lyset. Årsaken er at partiklene ikke blir opplyst, så føreren ikke vil se snøen eller regnet, sier han.

Prototypen som forskerne nå har laget baserer seg på en helt vanlig DLP-projektor, av samme typen som mange bruker til hjemmekino. På den måten kan en med høy nøyaktighet deaktivere lyset bare i en lite område. Forskerne mener at mens en fjerner 70-80 prosent av synlig regn, fjerner en bare 5-6 prosent av lyset.

Du kan se hvordan systemet fungerer i videoen under.

HTML EMBED

Fart er en utfordring

Ikke overraskende fungerer systemet dårligere jo fortere bilen kjører, men hovedutfordringen er at beregningstiden for øyeblikket er rundt 13 millisekunder. Jo mer en får redusert denne beregningstiden, jo raskere kan man kjøre med maksimal effekt.

Og ikke nok med at systemet skal kunne gi deg bedre sikt i regnet, det vil også gjøre det mulig for deg å kjøre med fjernlys nærmest hele tiden, selv med motgående trafikk. Systemet kan gjenkjenne biler, og sørge for at lyset ikke treffer personene i den andre bilen i ansiktet.

Dette kan kanskje høres ut som noe som bare er nok en ting som kan gå galt med bilen din, men forskerne mener det ikke er noe problem.

- En god greie med systemet er at det ikke kan feile totalt. Om det slutter å fungere, så er resultatet bare at bilen har vanlige frontlyse, sier han.

Har flere fordeler

Forskerne skal nå lage en ny prototyp som skal kunne festes på biler. En regner med at en eventuell produksjonsmodell trolig må basere seg på en lang rekke LED-lys, ikke en DLP-projektor som man har benyttet seg av så langt. Forskerne mener at teknologien for å få til dette ikke er langt unna.

Du kan se en lenger presentasjon av konseptet her.