Gå til sidens hovedinnhold

Fortsatt sterkt supplymarked

August har vært en ny god måned for supplyrederne men trenden er litt ned. De enorme nybyggingsordrene begynner å bekymre

Mai og juni står fortsatt frem som de klart sterkeste månedene i prets meget gode supplymarked, men august ble også en ny god måned for markedet.



Gjennomsnittsraten oppnådd for ankerhåndterignsfartøyer i forbindelse med riggflyttinger endte på 24.100 pund pr. dag, som er den fjerde beste måneden hittil i år. Ratene i dette segmentet styrket seg da også no fra juli, hvor snittet lå rett over 17.000 pund. I august i fjor lå ratene på 8.070 pund for AHTS'er, viser tall for Nordsjøen fra offshoremeglerhuset Seabrokers.



For plattformskipene så var utviklingen noe svakere med fortsatt fall i snittratene. Spesielt for de store PSV'ene falt ratene tilbake tross fortsatt sterk utnyttelsesgrad. Snittraten for fartøyer med over 800 kvadratmeter lastedekk falt ratene fra 15.340 pund i juli til 13.700 pund i august.



De mindre PSV'ene kunne notere 14.730 pund i snitt i august. ned fra rett over 15.000 i juli. I fjor lå snittraten i august på henholdsvis 8.100 og 6.400 pund pr. dag for store og små PSV'er.



Press på utnyttelsen

Markedsbalansen ser foreløpig ut til å være rimelig god i Nordsjøen. Utnyttelsesgradene falt imidlertid for plattformskipene, mens den steg noe for store AHTS'er. Store Plattformskip nyter fortsatt 90 prosents kapasitetsutnyttelse, ned fra 96 i juli, mens mindre plattformskip så utnyttelsen falle fra 90 til 76 prosent.



Det kom også ytterligere fartøyer inn i spotmarkedet i Nordsjøen i august. Fem fartøyer, blant annet to nybygg kom inn i markedet, mens et fartøy forsvant til kontrakt i Canada.



Frykter nybyggene

Det har vært skikkelig bonanza for offshoreverftene dette året med en bråte bestillinger av nye plattformskip og AHTS'er fra rederne.



Aktiviteten ser desverre ut til å følge tidligere oppturers mønster med enorme bestillinger i tider med sterke rater.



- Imidlertid bør det ikke bare være gode nyheter for rederne...som vi har sett tidligere så er det ofte saken at fartøy bygget mens ratene er høye etter hvert overfyller markedet når de til slutt leveres. Spørsmålet er om det samme vil skje igjen, og hvis så, hvor raskt?, skriver Seabrokers i en kommentar til nybyggingsbonanzaen.

Reklame

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere

Kommentarer til denne saken