Kunsten å danse burlesk som vi kjenner det i dag oppsto en gang på 1850-tallet i USA. Flotte kostymer, sterke farger og en hyllest til kroppen er alle nøkkelord for denne kunstformen.

En av de som har lagt merke til denne kunstformen er fotografen Sean Scheidt. Scheidt bestemte seg for å vise kontrastene mellom de virkelige personene og deres glamorøse og dristige scene-personligheter.

31-åringen brukte mellom to og fem timer på å fotografere og intervjue hver danser i bildeserien.

- Fotograferingen er mer en intervjuprosess. Vi snakker om alt fra «hvorfor burlesk» til hvordan familiene deres reagerte og hva slags utfordringer de møter i hverdagen. Denne måten å fotografere mennesker på avvæpner dem og gir dem faktisk mer kontroll over sluttresultatet, forteller Scheidt.

- Vanligvis er det danseren som har kontrollen over rommet og publikum. Når du tar dem ut av dette miljøet og plasserer dem i mitt fotostudio er det jeg som har kontrollen. Det å få ekte og ærlige bilder er derfor min måte å gi så mye tilbake til dem som jeg klarer.

Fotografen forteller at han har aktivt gått og sett burleskshow i over to år, men aldri kommet bak fasaden. Sjansen til å komme tett på burleskmiljøet oppstod da ble spurt om å ta bilder av et burleskshow. Bak scenen fant fotografen forvandlingen fra vanlige mennesker til glamorøse burleskdansere mer fascinerende enn selve showet.

- En uke etter dette showet, kom jeg tilfeldigvis over en Youtube-video av en dansende Judy Garland. I videoen hadde man delt skjermen slik at man på den ene siden så video fra øvingen og på den andre siden fra forestillingen noen timer senere. Det var utrolig fascinerende. På videoen fra øving virket hun full, ukonsentrert og uinteressert. Men bare noen timer senere var hun helt fantastisk. Hun hadde totalt forandret seg for scenen.

Den samme forvandlingen så Scheidt under burleskshowet og slik ble ideen om en fotoserie skapt.

Etter hvert som fotografen lærte sine motiver å kjenne, ble det viktig for han å presentere og avkrefte fordommer folk har mot danseformen.

- For dem som ikke kjenner til burlesk, kan det på overflate ikke virke annerledes enn striptease. Selv om striptease til en viss grad er brukt i burlesk, er det stor forskjell mellom de to. I burlesk bruker danserne kroppen som et verktøy for å konfrontere, mens i striptease er det for å utfordre det å bli sett på som et objekt eller andre sosiale tabuer. På denne måten er danserne sjef over deres egen kropp og hvordan de presenterer seg selv overfor publikum. Dette kan gjøre noen ukomfortable og er totalt motsatt av stripping, der danseren kun er redusert til et seksuelt objekt. Jeg håper derfor at dette prosjektet kan vise en annen side av burlesk og at danserne har total kontroll over deres egen kropp og utseende. Slik kan man avskaffe fordommer mot kunstarten.

Alle danserne er fotografert under sine kunstnernavn.