Gå til sidens hovedinnhold

Fotoboksene blinker hvert andre minutt

Fotoboksene registrerer 26 råkjørere hver time i døgnet. Sjekk hvor mye staten håver inn.

Gå til Nettavisen Motor

Antall kontrollerte kjøretøy i fotobokser har økt i løpet av de siste årene. Dette skyldes hovedsakelig at antall fotobokser har økt.

Tall fra Politidirektoratet viser at i 2008 ble 126.319.866 kjøretøy kontrollert i automatisk trafikkontroll (ATK).

Av dette ble registrert 231.164 fartsovertredelser, hvor 143.457 ble bøtelagt.

26 i timen
Det betyr at fotoboksene i gjennomsnitt registrerte hele 26 fartssyndere hver time, hele døgnet, året rundt.

Ikke alle får bot, enten fordi bilskiltet er uleselig eller fordi de ikke er gjenkjennelig på bildet, men hvert fjerde minutt blir noen bøtelagt for sine fartsovertredelser.

I fjor var bøteinntektene på 322.163.100 kroner, hvilket betyr at for hvert sekund som gikk i 2008 fikk staten inn 10 kroner i bøteinntekter.

- Det er en kjensgjerning at det finnes en del råkjørere på veien, sier politiinspektør i Politidirektoratet Jan Morgan Guttormsen til Nettavisen.

Han forteller at det har vært fokus på at oppdagelsesrisikoen ikke er så stor, og at det er riktig ifølge statistikkene.

- Men dette viser jo at det er tross alt mange som blir tatt likevel, og det gir gode signaler når det kommer til trafikksikkerhet, sier Guttormsen.

Unge menn
Tidligere har UP-sjef Odd Reidar Humlegård påpekt en rekke ganger overfor Nettavisen at fotoboksene er trafikksikkerhetens stumme tjenere, og sørger for at gjennomsnittshastighetene blir redusert.

De er til god hjelp for politiet. Men når UP slår til, er det helst unge menn som blir stoppet.

- Men ved ATK er det annerledes. De som topper statistikken her er førere mellom 35-55 år, og de er helst menn, sier Guttormsen.

Guttormsen tror at noe av årsaken ligger i at de unge førerne ofte er mer oppmerksomme på hvor fotoboksene er.

- Og da tar de oftere noen råsjanser når de tror de er trygge, og ender opp med å bli stanset av UP, sier Guttormsen.

Han legger til at ved ATK så foreligger det et lavere bøtenivå enn det politiet selv står for.

- De store fartsovertredelsene tar politiet ved veikanten, sier Guttormsen.

Betenkt til de nye fotoboksene
Det er blitt bestemt at i år skal Vegvesenet sette opp nye typer fotobokser på norske veier, såkalt strekningsbasert automatisk trafikkontroll.

Disse måler kjøretøyets gjennomsnittshastighet mellom to punkter, og tar bilder av alle forbipasserende kjøretøy.

- Problemet er at det allerede finnes softwareprogram til GPSen på nettet som gjør det mulig å varsle føreren om at man må stoppe opp før man passerer neste punkt for å unngå å få bot. Vi har vært litt betenkt til dette, men vi må selvfølgelig følge reglene som blir satt av myndighetene, sier Guttormsen.

Les mer:Her kommer de nye fotoboksene

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Fire melk og en Opel Corsa, takk!

To kilometer motorvei i året

Disse bilene er lettest å stjele

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken