Nettavisen har tidligere omtalt det europeiske fotoboksprosjektet ASSET (Advanced Safety and Driver Support for Essential Road Transport) - kanskje best kjent som «monsterfotoboksen», som utover å måle fart, også kan måle avstand, sjekke sikkerhetsbelte og andre ting.

Les også: Her er det nye fotoboksmonsteret

Både norske veimyndigheter og politiet gjorde det fort klart at de ikke var interessert i denne formen for kombinasjonsutstyr.

Ser alle

Men ASSET er ikke den eneste nyvinningen i fotoboksutstyr som det jobbes med for tiden. Det russiske selskapet Simicon er i ferd med å lansere sitt nye avanserte fotoboksprodukt som har fått det klingende navnet Cordon.

I motsetning til en vanlig fotoboks som tar vanlige stillbilder av biler, er Cordon et videosystem som kan holde styr på 32 biler samtidig, og kan dekke opp til fire felt i én retning. Kameraet skal ifølge produsenten være i stand til å holde styr på farten hele veien i «synsfeltet», og kan dermed detektere biler som gir gass eller bremser innenfor målesonen.

Se video av systemet i bunn av artikkelen.

Gjenkjenner nummersikt

Med systemet blir det betydelig vanskeligere å skjule seg bak en lastebil - eller satse på å ikke bli tatt fordi andre kjører enda mer for fort enn deg selv.

Programvaren i bakgrunnen har automatisk gjenkjennelse av nummerskilt, og lagrer to bilder av alle biler som bryter fartsgrensen. I prinsippet skal systemet mer eller mindre automatisk kunne utstede fartsbøter, men i utgangspunktet blir informasjonen sendt tilbake til en operatør.

- Kan ta tusenvis hver time

- Systemet tar bilder kontinuerlig, og kan håndtere all trafikk du kaster ut på veien. Systemet kan utstede hundrevis eller tusenvis av bøter i timen, sier direktør Steven Fiter i importøren Peak Gain Systems til Fox News.

Kameraet kan også programmeres til å skille ut for eksempel bussfelt, for å ta biler som ligger i feil felt.

Ifølge Fox News er dette utstyr allerede er planlagt importert til USA når den endelige testingen er ferdig, og Simicon melder at de allerede har satt opp testkameraer i Russland.

Simicon selv hevder at utover å kunne holde styr på mange biler samtidig, er en av de viktigste fordelene med systemet at det er svært kompakt. Det gjør at det skal være enkelt midlertidig å montere på lyktestolper eller skilt, samtidig som det gjør det vanskeligere å se hvor boksene faktisk står.

Da Nettavisen kontaktet Statens vegvesen tirsdag, var de ikke kjent med det nye systemet. Om det vil være aktuelt i Norge, og hvor vi blant annet har strengere beviskrav til hvem som faktisk kjører bilen, er dermed uklart.

Slik fungerer systemet

HTML EMBED