Gå til sidens hovedinnhold

De beste ferietipsene i Norge

Vi elsker å planlegge turer. Det er jo halve moroa selv om ikke alt vi har lyst til å gjøre lar seg gjennomføre. Å lese seg opp på landsdelene, stedene, de særegne attraksjonene vi kommer til, er jo en tur i seg selv. Her er fire anbefalte reisebøker.

Det blir Norgesferie for mange i år. Selv om frisleppet går sin gang og coronatrusselen langsomt blir borte, har mange allerede planlagt kortreiste ferieopplevelser.

Det er ingen mangel på «tur-litteratur». Her anmelder vi kjapt noen av de aktuelle bøkene. Og de dekker det meste: Bilferie, kystferie, ferie med de beste omveiene og turer langs de historiske jernbanelinjene…for å nevne noe.

Tradisjonelt er det mange gode reisebøker å ha med på veien., NAFs bøker for bilfolket har en særstilling - med utrolig detaljerte tips og råd om hva du kan gjøre i Norge.

Av årets bøker er det en nyskapning som umiddelbart ser spennende ut:

«Tur - retur NORGE» av Helene Myhre Østervold.

Østervolds bok er rett og slett en god ide. Undertittelen er 20 reiseruter, 30 utsikter og den beste turmaten. I tillegg fototips for å fange de fineste øyeblikkene. Dette er boken som henvender seg til yngre mennesker, studenter, nyutdannede og andre som har mye annet enn turer å bruke penger på. Og som ikke er slavisk bundet av tur-tradisjoner fra foreldregenerasjonen. Men som vil på tur og gjerne sover i bilen - som selvfølgelig er fullt mulig og en billig løsning, skal vi tro forfatteren.

Boken er full av praktiske råd og tips scorer høyt med god digital service: Et vell av forslag på relevante apper, QR-koder som gir deg reiseruta og mye ekstra om hvordan bruke Google Maps.

Den beste turmaten er et lite kurs i kjappe retter for turfolk, men en del av forslagene er ikke spesielt originale. Å koke opp ekstra kaffe til frokosten for å kunne få seg en kopp kaffe utover dagen, er vel noe de fleste er vant til.

Hun foreslår ellers toast, burger og pizza, heller ikke veldig originalt, men planleggingen av måltidene, pakking av ingredienser og praktisk gjennomføring av matlaging på tur, er helt ok.

Jeg kan likevel ikke unngå å tenke at når alt kommer til alt er den norske brødskiva (gjerne en «dobbeltdekker») enklere og like god.

«Tur - retur NORGE» er absolutt sjarmerende og personlig skrevet. Den har et vell av forslag og løsninger for turfolk og er gjennomillustrert. Fortrinnsvis av forfatteren selv og samboeren.

Jeg hører til dem som mener at mobilbilder fungerer utmerket på trykk hvis de er gode og har en historie å fortelle. En gang i blant synes jeg færre, men større bilder ville vært en bedre løsning i denne boken. Men noe av ideen er at dette nesten er en dagbok, en personlig fortalt og fotografert historie om reiseruter, utsikter og mat.

Forfatteren bruker seg selv som modell på svært mange bilder. Dette kan nok irritere enkelte. Hun er dessuten såpass fin på håret og i tøyet at jeg ikke er sikker på om hun har sovet i bilen, men kanskje i en hotellseng natten før bildet er tatt. Men dette er pirk. At hun har en litt plagsom forkjærlighet for ordet «digg» er også pirk.

Alt i alt står denne boka seg svært godt og Helene Myhre Østervold skal ha ros for å fornye en tradisjonsbundet sjanger som gjerne handler om BILFERIE med stor B. Selv om hun og samboeren helt opplagt har kjørt mange mil med bil for å lage boken. Og uten å nøle refererer til NAFs bøker når det gjelder kjørekostnader. Men, altså, all grunn til å ønske Tur - retur NORGE velkommen.

  • «Tur - retur NORGE»
  • Helene Myhre Østervold
  • Strawberry Publishing
  • Terningkast: 5

TUR - RETUR KIRKENES

Jeg trodde først dette var en ny bok for båtfolket. Med lune havner og hemmelige viker og spennende holmer og skjær som kan utforskes. Men, nei, boken Espen A. Jacobsen har skrevet følger i stor grad Hurtigrutas ferd fra Bergen til Kirkenes og nedover igjen. Eller «kystruten Bergen-Kirkenes» som er myndighetens formelle betegnelse. For folk flest er dette «Hurtigruta» rett og slett.

Selvfølgelig kan du gjøre denne turen på veien, men grunnideen er at leseren får ekstra informasjon om hvert eneste stopp og anløpssted - 34 i tallet. Her er massevis av tips til turer og påfunn og viktige opplysninger om historiske hendelser. Boken unngår ikke et visst brosjyrepreg. Bilder og tekst kappes om å selge inn budskapet om hvor fantastisk det er å reise i Norge - med Hurtigruta. Himmelen er blå og sola skinner på så godt som alle bilder. Når det er sagt: Boken «KYSTFERIE I NORGE» utnytter bildene svært bra. Her er det en bilderedaktør eller kanskje forfatteren Espen A. Jacobsen som fortjener lønna si! Jeg liker spesielt godt bruken av dobbeltoppslag, altså at et bilde dras ut over to sider. Med noe bortimot A4 format betyr det at bildene virkelig forteller en historie. Undertittelen på boken er «verdens vakreste kyststrekning». Den lover altså mye, men bildene innfrir løftet langt på vei. Vitsen må jo være at du som leser får lyst til å oppsøker stedene. Ulf Dahlsletts dobbeltoppslag på siden 262 fra Dalsvær på Hamarøy, gir meg den lysten. En del av de mindre bildene er litt «fyllekalk».

Joda, mange av bildene er gjengangere som Geirangerfjorden, Lofoten og Nordkapp, men helheten gir meg lyst til å reise i Norge. Gjerne med Hurtigruta. Jeg regner som en selvfølge med at denne boka selges ombord. Den er en ideell gave til de som planlegger en sånn tur.

Kartene er gode med akkurat nok informasjon til å støtte teksten som er holdt i et greit og enkelt språk. Lakkmustesten er jo om du får lyst til å følge forslagene i boken. Men, hvor låst er du til å benytte Hurtigruta? Ganske låst, i den forstand at utgangspunktet for opplevelsene er anløpsstedene til den samme ruta.

Under lesingen lurte jeg på om forfatter og forlag har hatt et litt for tett samarbeid med noen. Har man mottatt bidrag fra rederiet? Eller fra et departement eller direktorat. I så fall mener jeg rent prinsipielt at det bør informeres om dette i boken.

Skrev jeg et visst brosjyrepreg? Jo, men det er ikke sikkert at det gjør noe denne gang. Boka er skreddersydd for deg som skal på tur med kystens viktigste transportmiddel. Og da kan faktisk en god brosjyre være akkurat det du trenger. At «Kystferie i Norge» selges ombord er en selvfølge.

Men siden bok og båt henger så gjennomført i hop, kunne forfatteren ha sett litt på priser og kostnader. Ja, Hurtigruta er sikkert et flott tilbud til mor, far og alle ungene, men billig er den virkelig ikke. Mange av tilbudene i land på de forskjellige anløpsstedene er heller ikke gratis. Økonomi er fortsatt sentralt for de fleste når de velger ferieform.

«Kystferie i Norge» hopper bukk over at den tradisjonelle Hurtigruta snart får konkurranse.

Etterhvert vil Havila seile på samme anløpssteder. Konkurranse mellom to aktører kan gi noen ekstra gode tilbud til glede for lommeboken. Vi får se…

  • «KYSTFERIE I NORGE»
  • Fra Bergen til Kirkenes
  • Espen A. Jacobsen
  • Vigmostad Bjørke
  • Terningkast: 4

BILFERIE ER NAF!

Det er ikke til å komme i fra at Norges Automobilforbund (NAF) setter standarden for bøker om å kjøre bil i Norge. Men bilfolket har atskillig mer å velge i enn NAFs veibok som de fleste kjenner.

I tett samarbeid med forlaget Cappelen Damm kan bilturisten pakke ned tre gjennomarbeidete og svært gode bøker: «NORGES BESTE BILTURER», «NORGES BESTE OMVEIER» og «NORGES BESTE UTSIKTER».

Forfatterne Per Roger Lauritzen og Reidar Stangenes har skrevet alle. Bøkene er gitt ut «i et fruktbart samarbeid med stiftelsen Norsk Kulturarv« står det i forordet. Hva dette betyr i kroner og øre og eventuelle bindinger, får vi ikke vite. Den ene forfatteren, Reidar Stangenes, er i hvert fall administrasjonssjef i Norsk Kulturarv skal vi tro Google.

Både Lauritzen og Stangenes er dyktige både med bilde og tekst. Det samlede inntrykket av de tre bøkene er at dette er gjennomført…nesten «coffeetable kvalitet» faktisk.

Men disse bøkene skal ikke ligge på stuebordet til pynt. Dette er bruksbøker og må passe seg for unøyaktigheter. Forfatterne kan selvfølgelig ikke garantere at en og annen veistrekning er stengt eller at en campingplass har gått konkurs - etter at bøkene ble skrevet. Rykende ferske oppdateringer har vi jo nettet til.

Til deg som lurer på om du ikke har lest dette stoffet før? Joda, langt på vei. Dette er oppdateringer og ajourføring, men også mye nytt. Jeg tipper at forfattere og forlag har jobbet hardt med å begrense stoffet, men dette er et langt land med mange små steder. Hva som er viktig for meg er kanskje ikke viktig for deg osv.

Det er ikke all verden å si om «NORGES VAKRESTE UTSIKTER». De forandrer seg jo ikke nevneverdig og vi bor i et vakkert land.

Det er vanskelig å velge en av bøkene framfor en annen. Jeg holder likevel en knapp på «NORGES BESTE OMVEIER» fordi den slår et slag for en langsommere reisemåte. Visst kommer du til kjente attraksjoner, men på en litt annen måte. Litt langsommere, men ikke nødvendigvis dårligere. Og det er nok å ta av når du starter på villmagksveien gjennom Østfold og ender opp merd båt og bil langs Finnmarkskysten.

Etter min vurdering bør denne type bøker ha register. Å kunne slå opp på stedsnavn gjør planleggingsprosessen enklere. Det savner jeg i alle de tre bøkene som ellers holder høy kvalitet.

  • «NORGES BESTE BILTURER»
  • «NORGES BESTE UTSIKTER»
  • «NOIRGES BESTE OMVEIER»
  • Per Roger Lauritzen og Roger Stangenes
  • Cappelen Damm
  • Terningkast: 5

«SKINNELANGS»

I denne boken er det farvel til hestekrefter og over til apostlenes hester, altså til fots. Eller på sykkel. Eller dresin for den som vet hva det er.

«SKINNELANGS» utforsker historiske jernbanelinjer i hele landet. Og er skrevet av en virkelig togentusiast, Erlend Garåsen. Han har skrevet en bok om samferdselshistorie og kulturhistorie. Det er blitt en praktfull bok!

Erlend Garåsen skriver usentimentalt og direkte om hvordan alvorlig sykdom sparket i gang interessen for nedlagte jernbanespor. Han ville utfordre kroppen og gå på beina der togene tidligere hadde tatt seg fram.

Han begynte med Hardangerbana mellom Voss og Granvin, fortsatte med Rallarvegen fra Haugastøl og etterhvert fulgte han hele Bergensbanen til fots!

Alle de 37 nedlagte jernbanestrekningene her i landet har forfatteren ruslet langs og han skriver troverdig, detaljert og levende om dem alle. Alle de 37 turene er angitt med konkrete opplysninger om lengde,og høydeprofil, om sykkel er bedre enn til fots osv. Og om det er mulig å leie dresin(sykkel som har tre hjul tilpasset jernbaneskinner.

Og som i flere av de beste reisebøkene putter han på masse historisk kunnskap og forslag til til å se og gjøre på her strekning. Dette er også industrihistorie. Mange strekninger ble anlagt fordi toget skulle frakte tømmer eller tremasse til sagbruk eller papirindustrien. Eller det skulle frakte passasjerer fra hovedbanen og ned til byene langs kysten - som Kragerøbanen og Grimstadbanen for å nevne et par.

I dag ligger traseene der og i denne boken får du fin informasjon om turmuligheter langs disse.

I en slags hilsen eller et forord i starten av boken, avslører Lillebjørn Nilsen at han er togentusiast på sin hals og skriver:

«Denne visesangeren har vært der på så mange tog. Han rakk malmtoget i tunnel inn til Sulitjelma før bilveien kom på samme spor. Noen tog kom med i sanger. Om Krøderbanen. Om tog til Paris. Om tog i Langt Langt Borte. Om toget som brakte Stilleste gutt til Sovesal 1.

Denne boka bringer fram linjer fra en gammel sang, Tog-Blues:

«På den tomme skinnegang

Synger jeg min vandringssang»

«Og brattest ble stigningen opp fra Loenga»

Du må ikke være like glad i tog som Lillebjørn for å få glede av «Skinnelangs». Dert rekker at du er opptatt av forandring og utvikling og litt friluftsliv. Nesten alle vil finne en nedlagt jernbanestrekning som de kan bruke som turvei. Der det gikk tog da vi vokste opp…

Boken har et fint oppslagsregister bakerst.

  • «SKINNELANGS»
  • Turer langs historiske jernbanelinjer
  • Fra nord til sør
  • Erlend Garåsen
  • KAGGE FORLAG
  • Terningkast: 6