Gå til sidens hovedinnhold

Forebygg sykdom med frukt

Føler du at forkjølelsen kommer snikende? Forebygg med frukt og grønt!

(SIDE2): Vil du gi kroppen den beste forutsetningen for god helse i vinter? Da trenger du ikke gå lenger enn til frukt og grønnsaksdisken.

Antioksidanter beskytter cellene mot angrep fra skadelige stoffer, såkalte frie radikaler, og hjelper på den måten kroppen til å holde seg frisk, skriver frukt.no.

Her finner du mest antioksidanter:

C-vitamin

Mest allment kjent for sin immunstyrkende egenskap.

Fins i: Appelsin, paprika, potet, persille, bær, brokkoli, kiwi og blomkål.

Flavonoider

De siste årene har spesielt flavonoidenes betydning for helsen kommet frem. Flavonoider er en gruppe antioksidanter som finnes naturlig i frukt og grønnsaker.

Fins i: Løk, epler, brokkoli og blåbær.

Innholdet av flavonoider varierer med sorten, hvor moden frukten er og hvordan den er dyrket og oppbevart. Det foregår nå et forskningsprogram på Matforsk som har som mål å gi ny kunnskap om hvilke helsemessige fortrinn flavonoidene har i maten og hvordan de påvirkes av lagring og prosessering av matvarer. I forskningsprogrammet blir noen utvalgte frukter, bær og grønnsaker som blant annet epler, rød og hvit hodekål, rød og grønn grønnkål, blåbær og solbær kartlagt.

Fem om dagen...

Jada, du har hørt det før..men ved å spise fem enheter frukt og grønnsaker (150 gram pr. enhet) daglig, holder du antioksidantnivået i kroppen oppe. En enhet er for eksempel en gulrot, to klementiner eller to middels store tomater.

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Reklame

Her får du tak i den nye Pondus-boka