Gå til sidens hovedinnhold

- Et nytt og mye bedre spill

«Age of Conan» skal være massivt forbedret, lover norske Funcom. Nå ber de spillerne om å komme tilbake.

(Spillmagasinet): Funcom lanserte «re-evalution» den 9. juli, hvor alle spillerne kan komme tilbake til «Age of Conan» og spille gratis i to uker.

Produktsjefen i Funcom, Erling Ellingsen, forteller til Spillmagasinet at Funcom har all grunn til å invitere gamle spillere tilbake igjen til «Age of Conan».

- Vi har nok kunnet gått ut med denne kampanjen mye tidligere, men det var visse forbedringer i forrige oppdatering som ble lansert for to ukers tid siden som vi ønsket å ha på plass i spillet før vi kjørte i gang med full «re-evaluation», sier Ellingsen.

Et helt nytt spill?
I løpet av det året som har gått siden lansering - har «Age of Conan» sett så mye vesentlige forbedringer at flere av Funcoms egne spillere kaller det et helt nytt spill.

- Om det er riktig eller ikke overlater vi til dem å bestemme, men det er ingen tvil om at spillet har blitt svært mye bedre. Derfor var det naturlig for oss å nå be spillerne komme tilbake og se hva som har skjedd. Spillet er rett og slett massivt forbedret, understreker Ellingsen.

- Men mange spillere som har vært helt fra starten av, sier at man først nå har fått spillet som burde vært ved lansering. Hva mener du om det? spør Spillmagasinet.

- Jeg tror alle har sin egen mening om hva «Age of Conan» er og hvordan det skal fungere, og det er viktig å huske at vi har hatt en stor mengde spillere som har fulgt oss helt siden lansering. Men vi er helt enige i at det tok en del oppdateringer før vi fikk realisert spillets faktiske potensiale, mener Ellingsen.

- Ufattelig flott
Ellingsen forteller at de kommer til å avsløre den første tilleggspakken til «Age of Conan» på GamesCom-showet i August.

Denne har Funcom arbeidet med en god stund, og resultatet begynner å se ufattelig flott ut ifølge Ellingsen.

- Vi kommer til å gjøre en stor avsløring på GamesCom der vi viser spillet til pressen og faktisk vil la spillerne selv prøve ut deler av tilleggspakken på messegulvet, forteller Ellingsen.

Det har vært viktig for Funcom å vise at de har fokusert helt og fullt på å forbedre Conan slik de lanserte det.

- Men nå er tiden inne for å rette fokus også på neste steg i Conans historie, sier Ellingsen.

Det er ingen hemmlighet at «Age of Conan» har blitt totalforandret i måten man spiller på fra lanseringen, og Funcom er ydmyke nok til å innrømme at de gjorde noen feil i designet av spillet.

- Vi gjorde noen feil i rollespillsystemet vi lanserte med. Vi innså etter lansering, at det systemet vi hadde designet ikke fungerte godt nok for å holde på spillere over lengre tid og at det førte til at visse deler av karakterprogresjonen ikke var engasjerende nok, sier Ellingsen.

Dette har Funcom nå forandret helt, og Ellingsen forteller at responsen fra spillerne har så langt vært veldig god.

Mange norske gamere
Ellingsen vil ikke gå i detalj på hvor mange spillere de har for «Age of Conan» i Norge, men han forteller at det er klart at som norsk spillprodusent har de nok et stort antall spillere som har funnet frem til Funcom - rett og slett fordi de har blitt såpass kjent i det norske mediebildet.

- Vi, som utviklere, er svært stolte av våre norske røtter og vi gleder oss over å være stort sett det eneste virkelig interasjonale spillselskapet i bransjen, sier Ellingsen.

Ellingsen mener at de norske spillerne har er en svært synlig gruppe som er flinke til å organisere begivenheter i spillet, etablere grupper i spillet, og å omtale spillet på internasjonale spillnettsider.

- Det er vanskelig å ikke legge merke til dem, og det er vi glade for, sier han.

- Negativ omtale har snudd
- Age of Conan fikk svært mye negativ omtale ved lansering, hvordan taklet firmaet dette ovenfor ansatte og internt? Spør Spillmagasinet.

- Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Omtalen vi hadde ved lansering var fantastisk. Forventningene var skyhøye, omtalen før lansering var strålende, og anmeldelsene i blader og på nettsider over hele verden etter lansering var svært positive. Vi har fått noen svært gode scores der ute blant den etablerte spillpressen, og den første tiden etter lansering seilte vi nok på en svært positiv bølge, sier Ellingsen.

Problemene møtte Funcom først etter hvert da spillerne kom lengre inn i spillet og kom til steder der innholdet var for tynt med avanserte spillmekanikker. Blant annet var krig mellom guilds og bybygging rett og slett ikke godt nok.

- Men foruten ytelsesproblemer som plagde spillet noe ved lansering, var den opprinnelige omtalen veldig positiv. Det var som sagt først etter en stund at omtalen begynte å bli negativ. Da var det bare for oss å brette opp armene og sette i gang - og siden har vi aldri sett oss tilbake, sier Ellingsen.

Mye av omtalen var ikke urettferdig ifølge Ellingsen, og han mener at når spillet fikk så mye positiv omtale før lansering, så er det naturlig at de må ta i mot den negative omtalen også.

- Spesielt når spillerne i flere tilfeller faktisk hadde rett - det var deler av spillet som virkelig trengte forbedring, og vi hadde virkelig mer arbeid å gjøre på spillet. Vi tok denne kritikken til oss, og vi har jobbet beinhardt det siste året på å rette det opp igjen, forteller Ellingsen.

Ellingsen mener at omtalen blant spillere og i pressen blir stadig mer positiv, og at «Age of Conan» blir omtalt som spillet som virkelig har snudd.

- IGN, verdens største spillnettside, skrev senest denne uken at spillet nå var tilbake på skinnene igjen. Eurogamer, et annet stort spillnettsted, sa i en artikkel tidligere i år at dette er «Conan's second coming», og at vi da var i ferd med å sitte på et av de beste MMO-spillene i verden, forteller Ellingsen.

- Nådd et helt nytt nivå
Ellingsen forteller at framtiden ser meget lys ut for «Age of Conan».

- Spillet har nådd et nytt nivå, det samme har spillets omdømme. Men vi vet det fremdeles gjenstår arbeid, vi må fremdeles gjøre det enda bedre og det er et arbeid som fortsetter, forteller han.

Funcom kommer til å lansere nye oppdateringer denne høsten, hvor de blant annet skal gjøre omfattende endringer i guild-systemet. De kommer også til å legge inn enda mer innhold.

- Som sagt kommer vi også til å kunngjøre tilleggspakken snart, og vi har alle stor tro på lanseringen av den tilleggspakken - uten at vi ønsker å kommentere på en lanseringsdato riktig enda, sier Ellingsen.

Han mener det er for tidlig å si hvor de står om tre år. - Men vi skal jobbe beinhardt med å tilfredstille våre spillere både gjennom oppdateringer og tilleggspakker, understreker Ellingsen.

Funcom er inne i en meget spennende tid, hvor de har flere spill i deres portfølje.

- Vi har mye spennende på programmet med tilleggspakken til «Age of Conan» og enda flere avsløringer rundt «The Secret World» som kommer de neste månedene, forteller Ellingsen.

Funcom har også beveget seg inn i casual-delen av spillbransjen, og ser frem til å lansere et onlinespill tilpasset barn.

- Jeg tror Funcom sjeldent har vært i en mer spennende situasjon enn vi er i dag, og vi ser frem til å gi spillere over hele verden utallige timer med underholdning i årene fremover, mener Ellingsen.

Les flere saker om spill på forsiden av Spillmagasinet.

Reklame

Påskeegg 2021: Dette er våre favoritter

Kommentarer til denne saken