Gå til sidens hovedinnhold

10 myter om fyllesyke

Og ett irriterende tips som faktisk fungerer.

(SIDE2): Denne saken skriver vi, i en eller annen versjon, hver eneste desember.

For nå er det julebordsesong, tett etterfulgt av selve julefeiringen, med romjulsfester og full fres. Deretter kommer nyttårsaften, med champagne, siste rest av juleølet og akevitt til langt utpå natten.

Det skal godt gjøres å delta på alt dette, uten å kjenne litt på både kvalme og hodepine dagen derpå. I fylleangstens nærvær blir vi fort desperate. Vi gjør alt for å kjenne oss bedre, så vi prøver alle fyllesyke-tipsene vi kjenner til, men ingenting hjelper.

Hvorfor? Fordi de fleste av disse tipsene er bare tull, rett og slett.

Vi har samlet sammen en rekke myter rundt fyllesyke, hovedsakelig via helsenettstedet WebMD, og avslører hvilke som faktisk fungerer - og hvilke du kan avskrive.

LES OGSÅ: Derfor blir fyllesyken verre med alderen

1. Den beste kuren mot fyllesyke er å drikke mer

Feil. Det eneste du gjør ved å presse ned en øl i 2-tiden, er å forflytte fyllesyken. Ja, du føler deg kanskje bedre i noen timer, men smellen kommer uansett.

Det du derimot bør drikke er vann. Vann, vann og mer vann.

2. Ta en paracet før du legger deg, så unngår du fyllesyke

Feil. Smertestillende medikamenter av typen Ibux, Globoid og liknende er såkalte ikke-steroide antinflammatoriske midler (NSAIDs) og bør unngås, da de kombinert med alkohol kan gi blødninger i mage og tarm. Kombinert med alkohol kan disse stoffene gi blødninger i mage/tarm. Det skriver Folkehelseinstituttet.

Man bør heller bruke paracetamol, som ikke i like stor grad er forbundet med blødningsfare.

I tillegg bør smertestillende kun tas dagen derpå, ikke før festen.

3. Alkohol med færre kalorier er et tryggere valg

Feil. Det er faktisk motsatt, viser en studie fra Royal Adelaide Hospital i Australia. Drikker du færre kalorier blir magen tom raskere, og det vil ta kortere tid før alkoholen går over i tynntarmen, hvor det meste tas opp i blodet.

4. Hvis du spiser før du legger deg, så forhindrer du fyllesyken

Feil. Maten må være i magen din FØR du begynner å drikke. Er magen opptatt med å fordøye en biff, går alkoholen saktere ut i blodårene.

5. Man blir mindre fyllesyk av vin, enn av øl

Feil. Det finnes riktignok flere helsemessige fordeler ved å drikke rødvin, men da er det gjerne snakk om et glass eller to, ikke en flaske.

Samtidig inneholder rødvin garvesyre, som kan føre til hodepine hos noen. Så hvis det er formen dagen derpå du er bekymret får, er øl eller klar brennevin det beste valget.

6. Hvis du veier like mye som kompisen din, kan du drikke like mye også

Feil. Kvinner vil bli mer beruset enn menn av samme mengde alkohol, til tross for at du har bygd opp toleransen din.

Menn har visstnok høyere andel vann i kroppen sin, så alkoholen blir rett og slett tynnet ut.

7. Øl og vin blir fin, vin og øl blir krøll

Feil. Det er ikke rekkefølgen som teller, men mengde alkohol.

Det som ofte skjer når man blir beruset, er at man drikker raskere. Holder du deg til øl vil du ikke bli like full som hvis du drikker vodka, rett og slett fordi alkoholprosenten i øl er langt lavere.

8. En allergitablett før festen forebygger fyllesyke

Tja. Men ikke anbefalt.

Folkehelseinstituttet skriver at legemidler som inneholder antihistaminer (f. eks Zyrtec, Aerius eller Kestine) ikke har dokumentert effekt når det gjelder bakrus. Slike medisiner kan riktignok dempe allergiske symptomer hos personer som reagerer allergiliknende overfor ulike stoffer i noen alkoholholdige drikker, eksempelvis såkalte såkalte biogene aminer i rødvin og brunt brennevin.

Det er likevel ikke anbefalt å ta allergitabletter før man drikker alkohol. Legene på Lommlegen.no at man skal være forsiktig med å kombinere et høyt alkohoinntak med medisiner, og at de også betviler hvor effektivt dette er.

9. Hvis det er varmt ute, kan du drikke mer. Kroppen svetter ut alkoholen.

Feil. Alkoholen brytes ned i leveren og har ingenting med varme å gjøre. Det sier klinikkdirektør ved Bergensklinikkene, Kari Lossius, til ABC Nyheter.

10. Kaffe hjelper mot fyllesyken dagen derpå

Feil. Kaffe dehydrerer kroppen, akkurat som alkohol, og vil derfor bare gjøre vondt verre.

Igjen: Det du bør drikke er vann. Veldig masse vann.

(artikkelen fortsetter under bildet)

11. Du kan svette ut alkoholen i badstue eller ved å gå på trening

Feil. Kun 1 prosent av alkoholen utskilles via svette, skriver Folkehelseinstituttet.

Så det hjelper dessverre ikke å sitte to timer i badstua.

Okei. Så hva er det faktisk som fungerer mot fyllesyken?

Etter å ha sett på 11 av de vanligste mytene rundt fyllesyke, er konklusjonen relativt nedslående for de fleste festløver: Det finnes ingen magisk kur mot fyllesyke.

Ifølge Folkehelseinstituttet er det nemlig bare én ting som faktisk fungerer mot fyllesyke: Bruk av vanlig sunn fornuft.

Irriterende, ikke sant? Men det er jo faktisk sant. Det eneste som fungerer mot fyllesyke er å kontrollere alkoholinntaket. Eventuelt ikke drikke i det hele tatt.

Men hvis du først «ramler utpå» (vi er tross alt bare mennesker) så har Folkehelseinstituttet noen anbefalinger som kan hjelpe:

1. Spis mat før du drikker, og gjerne også samtidig som du inntar alkohol.

2. Drikk vann, både mens du inntar alkohol og dagen derpå.

3. Ikke legg deg på stigende rus. Vent til rusen har stabilisert seg før du tar kvelden.

God fest!

LES OGSÅ: Redaksjonens 16 tips mot fyllesyke
OG: Hvorfor er jeg så fyllesyk?

Kommentarer til denne saken