Gå til sidens hovedinnhold

Får svi for falskt ekteskap

Fyrsten vant fram i høyesterett overfor The Sunday Times.

(SIDE2): The Sunday Times har måtte beklage og må også betale fyrst Albert av Monaco en klekkelig sum etter at de skrev at ekteskapet hans med Charlene Wittstock ikke var ekte, skriver The Guardian.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Fyrsten saksøkte den anerkjente avisen i 2011 og ville ha 300.000 pund eller over tre millioner kroner i erstatning. Hva summen til slutt blir, er ikke bestemt, men avisen må også betale fyrsten av Monacos advokatutgifter i saken.

- Falske premisser
Artikkelen slo ikke bare fast at ekteskapet med Charlene Wittstock var bygget på falske premisser. Avisen skrev også at fyrsten lukket øynene for at hoffet hans var korrupt og at staten Monaco var et sted for gangstere og folk som hvitvasket penger.

Samtidig hevdet The Sunday Times at Albert hadde betalt Charlene Wittstock en anselig sum penger for å gjennomføre bryllupet da hun fikk vite at han hadde fått et barn med en annen kvinne mens han og Charlene var et par.

- Pinlig
Fyrsten og fyrstinnen oppga i sitt søksmål at de opplevde saken som svært sårende, pinlig og at de ble svært opprørt.

The Sunday Times innrømmer at de ikke hadde dekning for at Charlene Wittstock forsøkte å rømme Monaco, at passet hennes ble konfiskert eller at fyrsten skal ha gitt etter for råd fra sine gode venner om å gi utlendinger opphold i Monaco mot at de ikke avslørte pinlige opplysninger rundt hans kjærlighetsliv.

Fyrstinneparets advokat sier at artikkelens innhold ble spredt over alt på grunn av den enorme interessen rundt bryllupet og at dette føltes svært pinlig for det nygifte paret.

Kommentarer til denne saken