Gå til sidens hovedinnhold

Vatnøy til Herr Nilsen

26-årige Arne Vatnøy på Tøyen tror den beste måten å nå ut til de såkalte rette folkene er å invitere dem på konsert.

SENTRUM/TØYEN: 250 mail og 200 sms senere står han på scenen på Herr Nilsen i Oslo i kveld, mandag 10. januar klokken 20 for å vise hvorfor han skiller seg ut fra mye av det som finnes på den norske singer/songwriterscenen.

Stor i Baltikum

Det er ikke mange debutanter som har spilt for 80 millioner TV-seere, allerede før sin første plateutgivelse.

– Jeg har tatt en utradisjonell vei inn i musikkbransjen – nå er jeg klar for det hjemlige markedet, sier Arne til Østkantavisa.

– Flere norske artister er blitt «big in Japan» – jeg opplevde å bli «big in Baltikum»! I forkant av EP-utgivelsen «Colour Chalk» i juni 2010 førte en rekke tilfeldigheter til at jeg i 2008 sto foran 80 millioner TV-seere på direkten i Øst-Europa. Jeg deltok på den internasjonale musikkfestivalen Slaviansky Basaar i Hviterussland og ble radiolistet i Armenia før jeg i det hele tatt hadde begynt promoteringen hjemme i Norge, forteller Arne.

Dårlig på noter

– Som mange andre låtskrivere i min sjanger har jeg skrevet siden jeg begynte å spille musikk. Som ung pianist behersket jeg noter dårlig. Jeg diktet opp egne versjoner av klassiske verker. Dette er nok årsaken til atdu kan finne igjen klassiske elementer i min musikk, sier Arne Vatnøy.

Vatnøys musikk er sagt å være både umiddelbart fengende og av typen som vokser på lytteren over tid. Det fengende i Vatnøys musikk kom til uttrykk gjennom to radiosingler, «Eyes Always Open» og «Colour Chalk», som siden utgivelsen i juni 2010 har surret og gått på en rekke radiostasjoner i Norge, Russland, Italia, Armenia og Polen.

– En A-listing av «Eyes Always Open» førte til spilletid på P1 nasjonalt, og dermed også omtale i en rekke magasiner sommeren 2010, forteller musikeren fornøyd.

Etter en festivalopptreden i Italia i mai 2010 er Arne blitt plukket opp av den italienske stjerneprodusenten Carmelo La Bionda, hjernen bak den internasjonale superhiten «Vamos a la Playa» fra 1982. La Bionda har i etterkant jobbet med internasjonale superstjerner som Rihannah.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien