Gå til sidens hovedinnhold

Går på duften av diesel

Senest i 2010 lover VW å komme på markedet med en bil som kun bruker 0,1 l/mil. Men tro på den har de ikke.

Lavforbruksbilen skal ha et karosseri som hovedsakelig består av kunststoff og magnesium. Det skal sørge for å holde vekten nede.

Framdriften skal en 300 kubikkcentimeter (0,3 liter) stor ensylindret dieselmotor stå for. Til sammenligning har småbilene med de minste motorene på det norske markedet i dag motorer med rundt 1,0 liter sylindervolum.

Les også: Diesel verst for helsa

Sjefen tror ikke på salget
Toppfarta på den såkalte énlitersbilen (uttrykket kommer av at 1 liter drivstoff skal holde til 100 kilometers reise) skal ligge rundt 120 kilometer i timen.

Samtidig avslører VW-konsernsjef Martin Winterkorn at han har begrenset tro på produktets utbredelse.

- Denne bilen blir ingen salgsslager, sier han ifølge avisa Rheinische Post.

Toseter
Det er kanskje ikke så rart, i alle fall ikke dersom en legger prototypen av bilen til grunn.

Prototypen har eksistert helt siden 2002, da daværende VW-sjef Ferdinand Piëch kjørte bilen fra VWs hovedkvarter Wolfsburg til Hamburg. Denne bilen var smal og lignet mest av alt på en framtidsstudie.

Les også: Rema-Reitan må vente på miljøracer

Motoren i prototypen hadde en effekt på 8,5 hk og et dreiemoment på 18,4 Nm. Fersk dieselteknologi vil trolig gi produksjonsbilen litt bedre ytelser.

I 2005 ble den videre utviklingen av VW 1L ifølge Spiegel Online stanset på grunn av høye produksjonskostnader, men nå er arbeidet altså tatt opp igjen. Den nye énlitersbilen vil kun få to seter.

Hvordan tror du framtidsbilen blir? Bruk kommentarfeltet i bunnen av saken.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Reklame

Stor oversikt: Årets sommersalg 2021

Kommentarer til denne saken