Gå til sidens hovedinnhold

Spar 50 prosent på drivstoffet

Synes du bensinen er dyr? Da finnes det andre alternativer.

Hva er ditt beste sparetips? Skriv til motorjournalist Lis Homdal

Bensin- og dieselprisene nådde nye høyder i sommer, og prisene har holdt seg stabile jevnt over.

Oljeanalytiker i DnB Nor Markets, Torbjørn Kjus, har tidligere uttalt til Nettavisen at prisene sannsynligvis vil holde seg på 13 kroner per liter helt frem til neste sommer.

LES MER: Holder de oss for narr?

Flere land i Europa bruker alternativt drivstoff, blant annet gass (LPG).

- Det er stort sett hele Vest-Europa og Øst-Europa med unntak av Skandinavia som er store på gassdrift til bil, sier daglig leder i Gassdrift AS på Rud i Bærum, Shiraz Jan Mushtaq, til Nettavisen.

Han har merket en økende etterspørsel hos kunder som ønsker å konvertere bilen sin til gassdrift.

Installasjonen gjøres ved at man tilfører bilen et ekstra drivstoffsystem ved siden av bilens originale bensinsystem, slik at man kan veksle mellom gass eller bensin.

Skifter man til gassdrevet bil, trenger man nemlig fortsatt bensin for å starte og til oppvarming før man skifter over til gassdrift.

Lønnsomt
Man kan bygge om de fleste bensinbiler til gassdrift.

- Dette koster rundt 23.500 kroner, hvor prisen avhenger av hvor stor motor man har og hvor man vil ha plassert gasstanken, sier Mushtaq.

Prisene på LPG har i de siste årene vært stabile, og ligger nå på om lag 5-6 kroner.

Mushtaq forteller at de nye gassanleggene bare bruker rundt 10-15 prosent mer drivstoff.

Det betyr at dersom en bil bruker en liter bensin på mila, vil den i gjennomsnitt bruke rundt 1,2 liter gass på mila.

- Man kan faktisk halvere drivstoffutgiftene ved å kjøre på gass. Dessuten er effekttapet kun på 3 prosent, noe som ikke er merkbart for en vanlig bilist, sier Mustaq.

I tillegg til få kjøretekniske endringer, påpeker Mustaq at gass også er mer miljøvennlig enn bensin og diesel.

- Gassdrift gir null partikkelutslipp og reduserer CO2-utslippet med rundt 20-30 prosent, sier han.

Hva er ditt beste sparetips? Skriv til motorjournalist Lis Homdal

Et problem: Fyllestasjonene
Mangel på fyllestasjoner har vært et av hovedproblemene for gassdrevne biler. Men i den siste tiden har det faktisk vært en økning i antall stasjoner.

Det har blant annet kommet nye stasjoner i Halden, Koppang, Elverum, Gol, Kristansand, Narvik, Larvik, Bergen, Horten og Tønsberg.

Se fullstendig liste over alle fyllestasjonene i Norge her (Kilde: GassDrift AS)

- Det finnes nå 115 fyllestasjoner i Norge, hvor man kan fylle i nesten alle byer og langs hovedveiene fra sør til nord i Norge. I tillegg tror jeg at antall stasjoner kun vil øke i fremtiden, sier Mushtaq.

Øker bilens verdi
Gasskonvertering ser ut til å kunne ha en positiv effekt på bilens salgbarhet.

- Vi har lagt merke til at biler med gassdrift blir solgt hurtigere og til en høyere pris, sier Mushtaq.

Strengere kontroll
Statens vegvesen krever nå at bileiere som har ombygd kjøretøyet til gass må få bilen godkjent innen 1. april neste år.

Etter den datoen blir det nemlig stilt strengere krav til hva som kan monteres av gassanlegg.

Dette er imidlertid Gassdrift AS meget positive til.

- Det finnes dessverre useriøse aktører på markedet som ikke gjør en god nok jobb. Det er selvfølgelig viktig at monteringen gjøres i henhold til de forskrifter og krav som stilles av vegvesenet, sier Mushtaq.

Han forteller at gassanleggene og komponentene vil forbli de samme etter 1. april, men det aktuelle kjøretøyet må være typegodkjent med det gassanlegget som monteres.

Dette betyr at de utenlandske leverandørene av gassanlegg må få typegodkjent alle bilmodeller som finnes på det norske bilmarkedet.

- Vi vil nok ikke ha alle bilmodeller klare til 1. april ettersom en slik typegodkjenning kan ta opptil 6 måneder på en enkelt bilmodell. Det er nemlig lange ventetider på testlaboratoriene som skal godkjenne anlegget i utlandet, sier Mushtaq.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Sjekk den nye superbilen

- De 10 rareste bilene

- Slipper å betale bompenger

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken