Gå til sidens hovedinnhold

Tilbakekaller ytterligere 1,7 millioner biler

sikkerhet

- Noe har gått alvorlig feil, sier toppsjef.

Det har blitt en tøff start på jobben for den nye General Motors-sjefen, Mary Barra. I februar ble det satt i gang tilbakekalling av 1,6 millioner biler, etter flere ulykker der airbagene ikke ble løst ut som de skulle.

Det er dessuten blitt klart at bilprodusenten har visst om feilen i over ti år, uten at det ble tatt grep før nå.

I tillegg påstår den private amerikanske organisasjonen Center for Auto Safety at feilen i løpet av denne tiden kan ha kostet så mange som 303 menneskeliv. Selv mener GM at det er snakk om 31 ulykker og 12 dødsfall.

Nå risikerer de enorme søksmål.

Midt oppi denne heksegryta må de sannelig kalle tilbake nye 1,7 millioner biler. Totalt er det altså snakk om over tre millioner tilbakekallinger på noe få uker. Slikt svir...

LES OGSÅ: Slik sjekker du hvor sikker din bil er

– Forferdelige ting har skjedd

Barra er den første kvinnelige toppsjefen i bilverden, og ingen skal påstå at hun har fått en enkel jobb.

Ifølge en video som ligger ute blant annet på Huffington Post sin nettside, kommenterer hun saken.

– Noe har gått galt og forferdelige ting har skjedd, sier hun i klippet – og lover samtidig at dette nå skal tas tak i.

Hun understreker også at de skal gjøre egne undersøkelser om hvordan feilene kan ha skjedd og endre på rutiner.

LES OGSÅ: Så farlig kan det være å krasje i gammel bruktbil

Syv nye modeller

Å kalle tilbake biler på grunn av feil eller mangler er ikke noe bilprodusentene gjør med glede. Det viser jo gjerne at de ikke har gjort jobben grundig nok første gangen – og er naturligvis både kostbart og negativt for merkevaren.

Men særlig når det kommer til sikkerhet skal det ikke være noe å lure på – da må det gjøres.

Bilene som nå må tilbake er Chevrolet Express og GMC Savannah, Cadillac XTS og Buick Enclave, GMC Acadia, Chevrolet Traverse og Saturn Outlook.

Se hva som skjer når lastebilen smeller inn i personbilene

Airbager til besvær

De to første bilene har feil på systemet som varsler om at passasjerer sitter uten sikkerhetsbelte, XTS har bremseproblemer som kan føre til brann og de siste har en feil på sidekollisjonsairbagene.

Nettopp feil på airbager har vært årsaken til mange tilbakekallinger opp gjennom årene.

I fjor ble flere tusen biler kalt tilbake også i Norge, på grunn av dette.

Det startet med at den japanske bildelprodusenten Takara Corporation gikk ut med melding om at det kunne være feil på airbager produsert av dem fra 2000 til 2002.

Takara hadde levert disse airbagene til både Toyota, Honda og Nissan.

Skuffende resultater: De minst sikre nybilene



Reklame

Prøv gratis: Få HBO, Viaplay, Paramount+ og mange TV-kanaler ett sted

Kommentarer til denne saken