Gå til sidens hovedinnhold

Vidunderet som skal redde alt

Har den vaklende kjempen funnet løsningen? Se bildene og bakgrunn.

Se bildespesial nederst

Denne uken ga 100-årsjubilanten General Motors offentligheten for første gang mulighet til å se nærmere på elbilen Volt.

I januar 2007 viste de frem konseptbilen under North American International Auto Show, men nå er det alvor.

Produksjonsmodellen, som først kommer på markedet sent i 2010, ble vist frem da den amerikanske bilgiganten feiret sitt store jubileum i Michigan i Detroit tirsdag.

Nysgjerrig på elbil?Her får du svarene

Mange tusen å spare
GM har store forventninger til den nye plug-in-modellen, som vil bety at mange bilister kan klare seg i hverdagen med strøm fra stikkontakten.

Ifølge deres egne beregninger skal det også være mange tusen kroner å spare for en gjennomsnittssjåfør, selv i billigbensin-landet USA.

Selskapet kaller bilen Extended-Range Electric Vehicle, eller E-REV, altså en elbil med utvidet rekkevidde. Volt vil på en enkelt oppladning være i stand til å kjøre en distanse på 64 km, med en topphastighet på 160 km/t.

GM skryter også av den runde fronten, formen på hjørnene og grillen som får luften til å gli lett rundt bilen. Skarpe kanter bak og en spesialdesignet spoiler skal sørge for at luften flyter raskt bort fra bilen. Og en kraftig helling på frontruten reduserer turbulens og luftmotstand.

Prisen er ikke kjent ennå.

- Volten symboliserer GMs tro på fremtiden

Tidligere saker om Volt:

Kan denne redde miljøet?

Elbil med full spenning

Økonomiske problemer
- Volten symboliserer GMs tro på fremtiden, sa adminstrerende direktør Rick Wagoner tirsdag.

Han trenger sårt en suksess. GM har slitt med økonomiske problemer, og i 2005 mente flere analytikere at selskapet var på konkursens rand.

Årsaken var særlig dyre helseforsikringer, lønnsøkninger, samt at deres tidligere deledivisjon, og storleverandør Delphi måtte slå seg konkurs i 2005.

Senest i sommer dukket det opp nye spøkelser og spekulasjoner. GM opplevde sitt største kursfall på 20 år etter en lite hyggelig analyse fra investeringsbanken Merrill Lynch.

Denne gangen er det svikt i bilsalget som truer med å felle den vaklende kjempen.

Siste fra Nettavisen.no/motor:

- Nå er det bensinkrig

- Her er Tiguans nye rival

- Lyden som tenner 100 av 100 damer

Hard konkurranse
Men markedet for oppladbare elbiler vokser, og Wagoner tror Volt vil revitalisere den kriserammede bilprodusenten.

General Motors regner med å selge minst 10.000 Volt i løpet av det første året, men håpet er at salget deretter vil stige markant.

Samtidig ligger det flusst av konkurrenter og lurer rundt neste sving. Nissan Motors annonserte sine elektriske biler i mai og Toyota har varslet en Prius stikkontakt-hybrid allerede i midten av 2010 er bare noen eksempler.

Se bildene fra presentasjonen av Volt tirsdag:

878

(Kilder: jalopnik.com, Wikipedia, GM.com, DN.no, VG Nett, automotorsport.se, Reuters)

Kommentarer til denne saken