Gå til sidens hovedinnhold

Kjent feil kan være årsaken til 303 dødsfall

1,6 millioner biler tilbakekalt - over ti år etter at feilen ble oppdaget.

Å kalle tilbake biler på grunn av feil eller mangler er ikke noe bilprodusentene gjør med glede. Det viser jo gjerne at de ikke har gjort jobben grundig nok første gangen - og er naturligvis både kostbart og negativt for merkevaren.

Men særlig når det kommer til sikkerhet skal det ikke være noe å lure på - da må det gjøres.

I februar tok General Motors (GM) affære og kalte inn totalt 1,6 millioner biler på bakgrunn av en feil som kunne føre til at airbagene ikke ble utløst.

I følge nyhetsbyrået Reuters har imidlertid problemet vært kjent fra 2001. Det tok altså over ti år før det ble tatt grep.

På den tiden kan 303 personer ha mistet livet som følge av at airbagene ikke har blitt løst ut slik de skal.

Skuffende resultater: De minst sikre nybilene

Seks modeller berørt

Feilen går ut på at tenningen er såpass lett at om det blir dyttet litt i nøkkelen eller nøkkelen henger i et tungt nøkkelknippe, så kan motoren slås ufrivillig av under kjøring. Da vil også airbagene bli inaktive.

Feilen berørte seks modeller: Chevrolet Cobalt, Pontiac G5, Pontiac Solstice, Saturn Sky, Saturn Icon og Chevrolet HHR. Ingen av disse har blitt solgt nye i Norge.

Se hva som skjer når lastebilen smeller inn i personbilene

- Dysser ned konsekvensene

GM selv mener at feilen har ført til 31 ulykker og 12 dødsfall.

Men her møter de altså motstand fra den private amerikanske organisasjonen Center for Auto Safety (CAS).

De mener GM forsøker å dysse ned hvilke tragiske konsekvenser problemet med airbagsystemet har ført til.

Nå kan GM møte noen tøffe erstatningskrav.

LES OGSÅ: Så farlig kan det være å krasje i gammel bruktbil

GM: - Ikke nok data

Rapporten fra Center for Auto Safety er basert på informasjon hentet fra det statlige National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i forbindelse med dødsulykker - såkalte Fatal Analysis Reporting System (FARS).

CAS retter også kritikk mot NHTSA, som de mener burde ha tatt tak i problemet tidligere.

GM på sin side hevder at konklusjonen til CAS er basert på alt for lite og ikke nok analysert data.

En advokat som representerer bilprodusenten uttaler at deres etterforskning i forbindelse med ulykkene fortsatt pågår.

Mer airbag-problemer

Nettopp feil på airbager har vært årsaken til mange tilbakekallinger opp gjennom årene. I fjor ble flere tusen biler kalt tilbake også i Norge, på grunn av dette.

Det startet med at den japanske bildelprodusenten Takara Corporation gikk ut med melding om at det kunne være feil på airbager produsert av dem fra 2000 til 2002. Takara hadde levert disse airbagene til både Toyota, Honda og Nissan.

– Vi setter sikkerhet og kvalitet høyest av alt og velger derfor å kalle inn 7700 biler til verksted i Norge for å sjekke kollisjonsputen på passasjersiden, sa informasjonssjef Espen Olsen i Toyota den gangen.

LES OGSÅ: Slik sjekker du hvor sikker din bil er


Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Centennial: Råsjelden luksusbil – til lavpris

VW Golf Sport: Denne bilen skal bare selges i Norge

– Neiiiii! I hate you! Shut up!

Microbus: Derfor ble det ikke noe av retro-comebacket



Kommentarer til denne saken