Gå til sidens hovedinnhold

To giganter

Georg Riedel og Cornelis Vreeswijk er to bautaer i svensk musikk. Her «møter» vi dem i en helt ny setting.

Georg Riedel, Sarah Riedel & Nicolai Dunger
Cornelis vs. Riedel
Playground/Cosmos

Den tsjekkiskfødte, men du verden så svenske bassisten, komponisten og arrangøren Georg Riedel fyller 78 år om noen dager. Til tross for sin modne alder, så er det absolutt ingenting som tyder på at den usedvanlig markante personligheten har tenkt å slappe av eller sette ned tempoet – og vi kan bare takke for det. I det siste har vi bl.a. støtt på Riedel i samarbeid med brødrene Roger og Tore Johansen og her får vi et flott ”samarbeid” mellom Mester Cees og Mester Georg.

Georg Riedel er kjent både som en formidabel bassist sammen med Arne Domnérus og ”alle” har hørt han sammen med ikonet Jan Johansson i ”Jazz på svenska”. Som komponist er han faktisk nesten enda mer kjent: Sammen med Jan Johansson har han ansvaret for Pippi Langstrømpe-sangen og musikken til Emil i Lønneberget og Barna i Bakkebygrenda er det også Riedel som har satt sitt umiskjennelige bumerke på – udødelig musikk for mange generasjoner.

Riedel har i stor grad befunnet seg i et musikalsk landskap som har hatt elementer av jazz, svensk folkemusikk og fra visetradisjonen. Slik er det også her der han har laga ny musikk til 16 Vreeswijk-tekster og i et bedre og riktigere landskap kan vel knapt Vreeswijks tekster befinne seg.

Riedel og Vreeswijk var ikke nære venner sjøl om de spilte sammen en liten periode på 60-tallet. De to var svært forskjellige som typer og det er vel mye av grunnen til at Riedel fortsatt er med oss i beste velgående mens Mester Cees gikk bort allerede i 1987, kun 50 år gammel. Musikalsk sett derimot hadde de to mye til felles og musikken Riedel har skapt her til de relativt ukjente Vreeswijk-tekstene er intet mindre enn strålende.

Vreeswijk var sjøl en stor jazztilhenger og hyllesten til Jan Johansson, ”Ta hit ett piano! sa Jan Johansson”, sier alt om respekten og beundringen til Vreeswijk. Riedel befinner seg fortsatt i jazz/folkemusikk/vise-landskapet og finner hele tida den rette melodien til fargen og stemninga i Vreeswijks tekster og historier. Tekstene blir formidla på et ypperlig vis av Nicolai Dunger og Riedels datter Sarah.

Bassen er sjølsagt i de beste Riedel-hender mens Christopher Cantillo spiller trommer, Reine Fiske gitar, Per-Åke Holmlander tuba og cimbasso, Fredrik Ljungkvist tenorsaksofon, klarinett og bassklarinett, Emil Strandberg trompet og Jonas Östholm tar seg av pianoet. Det betyr en samling av noen av nabolandets beste musikanter fra generasjoner langt under Riedels.

Innspillinga blir innramma av ei flott ”bok” der vi får historia om Riedel og Vreeswijk fortalt av sistnevntes biograf Klas Gustafson, flotte bilder og et vakkert dikt av vår egen Jan Erik Vold, ”Cornelis i himmelen”, som innledning til dette nydelige og sterke ”samarbeidet”.

Reklame

Pondus-boka har vært utsolgt i 14 år: Nå er den endelig på lager igjen

Kommentarer til denne saken