(SIDE2): Nordmenn er blant verdens mest kaffedrikkende folkeslag, og vi bruker millioner på den koffeinholdige drikken hvert år.

Vi kjøper kaffe på både kaffebarer og i butikk, men de siste årene har de såkalte kaffekapslene fått stadig fotfeste i den norske kaffekulturen.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

22 prosent økning i 2009
Nestlé Nespresso kan sies å tilby den originale kapselkaffen, og har med sine Nespresso-maskiner opplevd stor suksess.

Nordmenn er blitt så glad i kapselløsningen, at kaffegiganten regner med å selge over 50.000 maskiner i løpet av 2010. Internasjonalt omsatte Nespresso for 15, 2 milliarder i 2009, blant annet ved god hjelp fra storsjarmøren George Clooney.

Les også:Vil utkonkurrere filterkaffe

Dette til tross for at kaffen er svært dyr.

Side2 har nylig foretatt en utregning av kiloprisen og den ligger på mellom 618 og 740 kroner kiloen.

- Fellesnevneren for våre kunder er at de ønsker god kvalitet og de ønsker det på en enkel måte, sa Kristen A. Hovland som er nordensjef i Nespresso til Side2 i forbindelse med den artikkelen.

Les mer her: Koster 740 kroner kiloen

Mange ønsker å kaste seg på bølgen, og et firma som ledes av tidligere Nespresso-sjef Jean- Paul Gaillard har satt i gang produksjonen av kapsler som skal selges langt rimeligere.

Les hele saken her: Nå kommer billig kopikaffe

Clooney til Norge
Nå tar kaffegiganten nok en gang i bruk «Ocean`s»-skuespilleren for å selge mer kaffe, også i Norge. Denne uken rullet den Guy Ritchie-regisserte kaffefilmen «The Capsules» på norske TV-skjermer.

- Det kan nesten virke som at jo flere filmer jeg gjør for Nespresso, desto mer gjør de narr av meg. Kanskje er det fordi jeg er i ferd med å bli gammel? Nei da, jeg synes det er gøy å spille i disse filmene fordi både jeg og Nespresso er komfortable med hverandre. Vi har det svært morsomt sammen når vi samarbeider, sier George Clooney i en pressemelding.

(artikkelen fortsetter under bildet)

20.000 kaffekapsler
«The Capsule» er filmet i Italia, bare 45 minutter fra Clooneys eget hjem i Lake Como. Omgivelsene er hentet fra Nespressos eksklusive butikker, og 30 mennesker brukte hele tre dager på å arrangere over 20.000 kaffekapsler som ble brukt på settet.

Clooney spiller seg selv i filmen, og er åpen for at det kan blir flere reklameoppdrag for kaffegiganten i fremtiden.

- Jeg har jobbet litt med en ny idé som jeg håper Nespresso liker. Se for deg meg på stranden sammen med 15 playmates som springer rundt og serverer meg Nespresso-kaffe. Det tror jeg er et veldig godt utgangspunkt og jeg tror alle hjemme ville like å se det, spøker Clooney.

HER KAN DU SE REKLAMEFILMEN SOM SENDES PÅ NORSKE TV-KANALER:(se bilder fra innspillingen i bildekarusellen under filmen)

HTML EMBED

SE BILDENE FRA INNSPILLINGEN HER:

3237