Gå til sidens hovedinnhold

Gigantsmell for Airbus

Den tidligere pengemaskinen har braklandet.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Det gigantiske konglomeratet European Aeronautic Defence & Space Co. ( EADS), som eier Airbus, sliter voldsomt med etterdønningene som gedigne ambisjoner har påført flyprodusenten.

NA24 - din næringslivsavis

EADS rapporterer om tap for tredje kvartal på rad på selskapets Airbus-enhet. Airbus sliter med forsinkelsene og de økte kostnadene som prosjektet verdens største passasjerfly, A380, har påført dem.

Taper penger
EADS rapporterer om netto tap på ti millioner euro, om lag 81 millioner kroner, eller en cent per aksje i årets første kvartal. Til sammenligning tjente selskapet hele 522 millioner euro, over 4,2 milliarder kroner, eller 66 cents per aksje, på samme tid i fjor. Selsapets omsetning falt med en prosent til ni milliarder euro.

EADS sier at de forventer at Airbus vil levere et betydelig tap i år grunnet utgiftene i forbindelse med A380-flyet som også har bidratt til at selskapet har sagt opp tusenvis av ansatte.

Produksjonen av A380 er mer enn to år etter skjema og prosjektet spiser opp ressurser som Airbus trenger for å utvikle en konkurrerende modell til Boeings 787 Dreamliner.

Dette flyet har seilet opp som et skikkelig kupp for den amerikanske flyprodusenten ettersom det er et fly med lang rekkevidde som er kostnadseffektivt, da det bruker mindre drivstoff. Ettersom etterspørselen etter fly er større enn noensinne kan 787-modellen fly Boeing inn til lederrollen som leverandør av passasjerflyleverandør.

- Direkte svakt
- Det er veldig lite oppløftende i disse resultatene, omsetning og inntjening går egentlig ikke noe sted. Det første kvartalet er alltid vanskelig, men Airbus skulle egentlig klare seg bedre enn dette, spesielt når du tenker på at volumet er opp, sier analytiker Nick Cunningham, som har nedgradert aksjeanbefalingen til selg, ifølge Bloomberg.

EADS sliter også med at dollaren har svekket seg kraftig mot euroen den siste tiden. Rundt halvparten av Airbus utgifter er i euro, som har styrket seg med 6,2 prosent mot dollaren det siste året, mens selskapets produkter er priset i dollar.

- Deres dollarposisjon kommer gradvis til å få innvirkning så de må ta igjen dette ved å foreta kostnadskutt. Den viktigste tingen i perioden fremover er at de viser at restruktureringen fungerer, sier en analytiker hos Morgan Stanley, ifølge Bloomberg.

A380-flyet kostet EADS 2,5 milliarder euro i 2006 grunnet forsinkelsene, økte utgifter, kontantoppgjør med misfornøyde kunder og utgifter for en suspendert fraktversjon av flyet, ettersom forsinkelsene førte til at ingen lenger ville ha det.

Tidligere gullgruve
Før A380-forsinkelsene var imidlertid Airbus en gullgruve som leverte 90 prosent av EADS sitt overskudd. Nå som posisjonen er snudd på hodet er EADS mye mer avhengig av de andre selskapene som er under konglomeratets vinger.

EADS militære lufttransportdivisjon hadde en tredobling i driftsinntektene til 2,2 milliarder euro med et driftsresultat på 75 millioner euro. Eurocopter, verdens største helikopterprodusent, økte salget til 3,8 milliarder euro fra 3,2 milliarder euro i 2005. Romfartsdivisjonen, Astrium, økte driftsinntektene til 3,2 milliarder euro fra 2,7 milliarder euro året i forveien. Forsvars- og sikkerhetsdelen til EADS, som inkluderer kampflyet Eurofighter, hadde en økning i driftsinntektene med fire prosent til 5,86 milliarder euro etter at EADS leverte 39 Eurofightere.

Politisk potet
Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Les også: Når politikere bygger fly

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike, mens bakdelen ble bygd i Tyskland.

Når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 483 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen.

Airbus hovedfabrikk er i Toulouse der også selskapet har base. I Tyskland foregår imidlertid sluttmonteringen av tre flymodeller.

Boeing passerer Airbus
Som en følge av flyproblemene har Airbus erkefiende Boeing nå skutt fra. Boeing fikk i 2006 inn flere ordrer på fly enn Airbus for første gang på flere år.

Boeing selger mest av 737-modellene, som brukes på korte og mellomlange ruter. 729 av ordrene var for 737-modeller. Boeing fikk også 157 ordrer på den viktige nyskapningen 787 Dreamliner, et mellomstort fly med lang rekkevidde og lavt drivstofforbruk, som ventes å settes i trafikk i 2008, hvis man unngår forsinkelser.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis