(SIDE2): Når «Max Manus» begynner å rulle over kinolerretene 19. desember, er det en av de dyrere filmene fra en norsk produsent noensinne.

Hovedårsaken til dette er at filmskaperne og ikke minst effektmakerne måtte gjenskape et Oslo anno 1940.

Stort effektbudsjett
«Max Manus» er dermed også en av de teknisk mer kompliserte filmene som er laget. Og den har det største 3D-budsjettet i norsk filmhistorie.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

For første gang er alle spesialeffektene skapt av norske digitale artister, blant annet i effektselskapet Gimpville som består av 10-12 entusiastiske personer.

De har sørget for å gjenskape to sekvenser – sabotasjeaksjonen Operasjon Mardonius i Bjørvika og oversikten fra Ekeberg når skipene går i lufta.

- Vi kom inn veldig tidlig i prosjektet, og var blant annet med på å planlegge kameravinkler. Det er viktig for oss, for da kan vi med en gang si hva som fungerer og ikke, sier Alf Martin Løvvold i effektselskapet Gimpville.

SE VIDEO AV HVORDAN SCENEN BLE SKAPT

HTML EMBED
video_embed(11927,1);

Planlagt hele veien
- Det spesielle med «Max Manus»-filmen er at produksjonsselskapet Filmkameratene hadde en egen etterarbeidsprodusent i Marcus Brodersen. Han luket ut det som ikke var realistisk å få til, og fordelte jobbene. Samtidig hadde de en overordnet ansvarlig på innspillingen, sier prosjektleder Lars Erik Hansen til Side2.

Også regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg visste veldig godt hva de ville ha.

Gimpville har eksistert i seks år. Hittil har de gjort flest jobber innen reklamefilm. «Max Manus» er deres største filmprosjekt til nå.

På Sjørfartsmuseet
Lars Erik Hansen og hans team brukte mye tid på å lete frem gamle fotografier og referanser til hvordan havneområdet i Bjørvika så ut i 1943. Sjøfartsmuseet ble et yndet utfartssted.

Særlig flyfoto og kart var til hjelp. Deretter ble sekvensene satt sammen av 3D-animasjon, foto og digitale modeller.

- Teknisk var ikke dette så vanskelig, men det var enormt mye data som til slutt skulle settes sammen, sier de.

Made in Norway
Hansen og Løvvold sier de er både stolte og glade for at «Max Manus»-produksjonen valgte å satse norsk og dermed vise at store effektjobber ikke trengs å sendes ut av landet.

- Dette er det mest avanserte som er blitt skapt i Norge noensinne. Vi har lyktes når folk ikke legger merke til det vi har gjort, ler de.

Onsdag er det førpremiere med kongen og dronningen tilstede.

LES MER:Kongen skal på kino

Samtidig kjøper folk bøker om annen verdenskrig og den norske motstandskampen som aldri før.

LES MER:Gamle helter blir som nye

1311

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!