Gå til sidens hovedinnhold

Nå kommer girkasser med 10 gir

Jo flere, jo bedre...

Du har kanskje lagt merke til at biler over årene har fått stadig flere gir. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake før det å ha en bil med fem gir nesten virket i overkant mye. I dag er sju gir nærmest en standard på biler med automatgir, men noen av de mer påkostede bilene har åtte gir.

Årsaken til utviklingen er egentlig ganske enkel: Flere gir gjør det enklere å finne det optimale turtallet på motoren i enhver situasjon. Optimalt turtall gir lavere forbruk - og kan sågar også gi bedre akselerasjon.

Flere veier til Rom

Noen produsenter har derfor valgt å gå for flere gir, mens andre har satset hardt på såkalte trinnløse girkasser - CVT. CVT-girkasser gir i teorien et ubegrenset antall utvekslinger å velge mellom, og på den måten kan en presse ned turtallet. Løsningen brukes på det meste av hybridbiler, og Toyota er kanskje den produsenten som har rullet ut dette i størst skala også på vanlige biler.

Les også: Denne løsningen er virkelig genial

Problemet med CVT-kasser er derimot at kjøreopplevelsen ikke er optimal. Alt du kjenner med girskift forsvinner, og de kan tidvis oppleves som turtallet på motoren lever helt sitt eget liv i forhold til hva du gjør som sjåfør. Slipper du gassen kan turtallet gå opp - og motsatt. De girkassene vi har testet med dette så langt, gir heller ikke den helt store sportslige følelsen.

Bilprodusentene vet at CVT-kasser ikke er elsket av alle, og da er det å øke antall tradisjonelle gir veien å gå for å oppnå stadig lavere forbruk.

Samarbeider om supergirkasse

Å øke antall gir er derimot ikke bare-bare. Det krever girkasser som blir progressivt mer kompliserte jo flere gir som skal håndteres. Og samtidig som girkassene blir stadig mer kompliserte, får en stadig mindre igjen for hvert gir man legger til. En økning fra fem til seks gir, betyr mye mer enn en økning fra åtte til ni.

Bilgigantene GM og Ford melder derfor at de nå igjen skal gå sammen for å utvikle to nye typer automatiske girkasser til sine biler, med henholdsvis ni og ti gir!

Tigirskassene skal ifølge selskapene brukes på de største SUV-ene og store pickuper/små lastebiler, mens nigirskassene vil brukes på de mer tradisjonelle bilene og mindre SUV-er.

Kan skreddersys

Ford og GM er i utgangspunktet bitre konkurrenter, men med de nye girkassene viderefører selskapene et allerede eksisterende samarbeidsprosjekt på felles utvikling av girkasser. Utviklingen skjer samlet, mens produsentene produserer de ferdige resultatet hver for seg.

For sjåførene skal derimot bilene fortsatt føles som om det er en Ford eller GM-bil.

- Vi vil bruke vår egen kontrollprogramvare for å sørge for at hver girkasse passer perfekt til hver enkelt bil og selskapenes DNA, sier Fords sjefsutvikler Craig Renneker i en pressemelding.

I praksis betyr det for eksempel at Ford kan sørge for at girkassen gir den sportsligheten de er kjent for, mens GM kan fokusere på komforten.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken