Kulturminister Trond Giske ønsker å endre reglene, slik at de norske kommersielle kanalene kan avbryte filmer og dramaserier med vanlige reklamepauser. Forslaget vekker harme hos norske filmregissører.
Om Giske får det som han vil, kan TV2 og TVNorge øke reklamemengden allerede i vår, skriver Dagens Næringsliv.
I dag kan kanalene kun ha slike avbrudd dersom avbruddene er mer enn 20 minutter langt, eller kortere enn 60 sekunder. Det har ført til at TVNorge sender nyhetene og været i slike avbrudd, mens TV2 avbryte for korte pauser.
TV3 og Visasat 4 sender fra England, og er ikke berørt av det norske regelverket.
Giske tror flere reklameavbrudd vil bidra til at kanalene i større grad vil være med på å finansiere norsk tv-drama.
- Jeg ønsker ikke en situasjon der det blir ti minutter film og fem minutter reklame. Det jeg ser for meg er at reglene kan tillate ett avbrudd i halvtimen i dramaserier og filmer, men vi vil diskutere regelverket med alle involverte parter, sier Giske til DN.
Norsk Filmforbund støtter ikke forslaget.
- Man kan ikke dele en film eller dramaserie uten regissørens samtykke. Det er et brudd på åndsverksloven, og et filmverk som er tenkt som en helhet, sier Sverre Pedersen, forbundsleder i Norsk Filmforbund til DN.
