Gå til sidens hovedinnhold

Giske vil ha mer tv-reklame

Mener det vil bidra til større produksjon av norsk tv-drama.

Kulturminister Trond Giske ønsker å endre reglene, slik at de norske kommersielle kanalene kan avbryte filmer og dramaserier med vanlige reklamepauser. Forslaget vekker harme hos norske filmregissører.

NA24 - din næringslivsavis

Om Giske får det som han vil, kan TV2 og TVNorge øke reklamemengden allerede i vår, skriver Dagens Næringsliv.

I dag kan kanalene kun ha slike avbrudd dersom avbruddene er mer enn 20 minutter langt, eller kortere enn 60 sekunder. Det har ført til at TVNorge sender nyhetene og været i slike avbrudd, mens TV2 avbryte for korte pauser.

TV3 og Visasat 4 sender fra England, og er ikke berørt av det norske regelverket.

Giske tror flere reklameavbrudd vil bidra til at kanalene i større grad vil være med på å finansiere norsk tv-drama.

- Jeg ønsker ikke en situasjon der det blir ti minutter film og fem minutter reklame. Det jeg ser for meg er at reglene kan tillate ett avbrudd i halvtimen i dramaserier og filmer, men vi vil diskutere regelverket med alle involverte parter, sier Giske til DN.

Norsk Filmforbund støtter ikke forslaget.

- Man kan ikke dele en film eller dramaserie uten regissørens samtykke. Det er et brudd på åndsverksloven, og et filmverk som er tenkt som en helhet, sier Sverre Pedersen, forbundsleder i Norsk Filmforbund til DN.

Reklame

Manchester City slår lillebror Manchester United søndag

Kommentarer til denne saken