Muskelbunten og hissigproppen Kratos er, på tross av hard konkurranse fra Nathan Drake, Sonys maskot. «God of War»-serien, hvor han spiller hovedrollen, sørget for at PS2 fikk en verdig slutt, blåste nytt liv i PSP og huser det jeg mener fortsatt er det beste PS3-spillet.

Heftige kamper

Nå er utviklerstudioet Ready at Dawn klare med oppfølgeren til 2008s «Chains of Olympus», «God of War» sin ordentlige håndholdtdebut. «Ghosts of Sparta» forteller mer av Kratos sin bakgrunnshistorie og selv om historien er spennende, krydret med et par overraskelser og godt forfattet, spiller den som i de andre «God of War»-spillene andrefiolin.

Akkurat som før er stjernen de spektakulære, heftige og underholdende kampene. Kratos deler ut smerte på like mange og like brutale måter som alltid, de mytologiske beistene du slåss mot kommer i en rekke grusomme varianter, bossene er uten unntak imponerende og feidene flyter like godt som vi har blitt vant til. I motsetning til i en del andre spill går alt i ett og du ender i en slags transe.

Avansert grafikk

Omgivelsene er inspirert av oldtidens Hellas og er vakre, storslåtte, detaljerte og fulle av hemmeligheter, hvis du har planer om å låse opp alt kommer «Ghosts of Sparta» til å vare en god stund. Er du derimot av typen som sier seg fornøyd når rulleteksten er over, lider spillet av samme problem som forgjengeren – du kommer deg gjennom på en litt lang ettermiddag.

3848

Teknisk er «Ghosts of Sparta» antakeligvis det mest avanserte vi kommer til å se på denne generasjonen med PSP, det eneste spillet som er i nærheten er forgjengeren. Dessverre har utviklerne av og til latt seg friste og presset motoren for hardt, enkelte ganger lugger grafikken skikkelig. Heldigvis skjer det aldri under kamp, i hvert fall ikke når vi spilte, og er derfor ikke noe stort problem.

Kronglete rulling

Noe som derimot er et problem, som i så mange PSP-versjoner av konsollspill eller konsollserier, er kontrollen. For det meste fungerer den greit og du får gjort det du skal, men den mye brukte rullefunksjonen krever at du holder inne begge skulderknappene. Det å trykke ned begge knappene og så bevege på styrstikka er både kronglete og tar tid, noe som er irriterende når resultat er at du får juling du egentlig ikke skulle hatt.

Ellers er spillet glimrende tilpasset maskinvaren. Avstanden mellom lagringspunktene og størrelsen på brettene er perfekt, og du har alltid full oversikt over hva som skjer på skjermen.

Underholdende PSP-action

Alt i alt er «God of War: Ghosts of Sparta» et underholdende spill. Riktignok byr det ikke på noe særlig nytt og har et par feil, men jeg storkoste meg. Hvis du er ute etter nytt actionspill til PSPen din, er dette vel verdt en titt.

«God of War: Ghosts of Sparta» slippes til PSP 3. november 2010.