Gå til sidens hovedinnhold

Vi tester «God of War III»

Vi legger våre klamme hender på et av de heteste spillene til PS3 i 2010.

Actionspillet «God of War III» er et av spillene vi i Spillmagasinet gleder oss aller mest til i 2010. De tre foregående spillene i serien, «God of War», «God of War II» og «God of War: Chains of Olympus» til PSP er alle strålende spillopplevelser.

Det var derfor ikke uten en viss indignasjon vi mottok informasjonen om at «God of War III» var tilgjengelig for testing under spillmessen E3 i Los Angeles tidligere i 2009, en messe vi dessverre ikke reiste til. Men endelig har vi fått anledning til spille gjennom demoen.

«God of War III» føles som før

Demoen vi har testet er den samme som nylig ble lansert i USA, og som disse blodige bildene er hentet fra. Norske spillere har også fått tilgang til demoen gjennom å abonnere på nyhetsbrevet fra Playstation i Norge.

Det første vi legger merke til foruten de visuelle oppgraderingene, er at «God of War» på PS3 føles helt likt som på PS2.

Kontrollen er den samme. Du styrer gudeslakteren Kratos med venstre styrespake og kameraet følger automatisk etter fra fastlåste posisjoner. Høyrespaken brukes til å rulle Kratos raskt unna store mengder fiender eller angrep fra store motstandere.

Kontrollen har fungert utmerket tidligere, og det gjør den fremdeles.

Se gameplay fra «God of War III»-demoen:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Barskt og blodig

«God of War III» er seriens debut på Playstation 3 om vi ser bort ifra «God of War Collection» som foreløpig bare er sluppet i USA. «God of War Collection» består av de to første utgivelsene i serien og gis ut på Blu-ray med HD-grafikk og dobbel antibivirkning for å glatte ut grafikken.

Virkelig heftig grafikk kommer likevel først i begynnelsen av 2010. Smakebiten vi har testet bringer Sonys mørke tolkning av gresk mytologi til liv på en vesentlig mer grusom, blodig og voldelig måte enn tidligere bare takket være PS3s grafikk- og maskinkraft. Spillet har alltid vært en voldsom affære, men på PS3 går det med titusentalls liter virtuelt blod.

Underskrevne har vært en smule skeptisk til denne, hva skal vi si, forbedringen av «God of War», men med kontrollen endelig mellom egne hender kan vi bare melde at jo mer blod, jo bedre. Kratos er barskere enn noen gang og det er en fryd når antall døde fiender i ett angrep bikker 200. Slik er bare spillenes forunderlige verden.

Cestus fungerer

Gjennom demoen får vi også testet Sonys påstand om at det vil være naturligere å bruke flere av våpnene i «God of War III» enn i «God of War» og «God of War II». Problemet har vært at sverdene Blades of Chaos både ser og føles som det råeste utstyret og gjennom oppgraderinger kan alle spillets fiender nedkjempes med dem.

Det har med andre ord ikke vært noen grunn til å bytte. Et av våpnene som er trukket fram er slåsshanskene Cestus. Med disse får Kratos en enorm slagkraft, og de fungerer også utmerket overfor troll og sterke fiender du likevel må tett innpå. Om de fungere like bra som Sony påstår, har vi testet for lite til å si noe sikkert om.

I løpet av demoen rir vi også på en titan, en av nyhetene i «God of War III». Fra ryggen av kjempen er motstanderne ingen match og nedslaktingen går raskt. Titanen var ikke evig, så selv om spillet øyeblikkelig blir lettere er det en fordel å gyve løs på de vanskeligste fiendene først.

Demoen byr også på tunnelflyging i en gigantisk luftsjakt og jakt på hemmelige dører ved hjelp av Helios' avrevne hode.

Kort demo av «God of War III»

Demoen av «God of War III» er ganske kort, vi rundet den på rundt 20 minutter. Det er et altfor lite grunnlag til å si noe særlig om spillet annet enn av smakebiten ga lyst på mer.

Serien har sterke historier og vi regner med at også «God of War III» leverer - spillet avslutter trilogien om Kratos' kamp mot Olympus og krigsguden Zeus. Det er altså duket for slag av episke dimensjoner.

«God of War III» slippes til PS3 i mars 2010.

Reklame

Nå får du Casio-bestselgeren på tilbud

Kommentarer til denne saken