Gå til sidens hovedinnhold

Går ut med et brutalt smell

Vi feirer Norges mest solgte bil, i toppløs versjon, på vinterføre med sommerdekk.

NICE (Side3): Den forrige generasjonen VW Golf, den 6. i rekken, var gjennom sin komplette levetid landets klart mest solgte bil. Selv i sine siste måneder var det ingen annen bil som kunne hamle opp med den lille tyskeren.

Dette er mildt sagt en stor prestasjon, for det er nesten alltid slik at en ny modell selger dårligere og dårligere fram til en ny og oppdatert modell dukker opp. Golf ble derimot solgt i 6-8000 eksemplarer årlig.

Så for å feire denne bragden, tok vi oss en tur til den franske rivieraen for å teste Golf 6s siste teppefall - nær et halvt år etter at etterfølgeren har dukket opp.

Les også: Denne bør få konkurrentene til å skjelve

Masse krefter - på forhjulene

Og for en avslutning det er snakk om! VW har gitt bilen, i kabrioletutgave, til sitt underbruk i R-divisjonen som har fått fikle litt med den. Resultatet er en kabriolet med 265 hestekrefter.

265 hester er i seg selv ikke noe som vi rynker på nesen av, men legg så til at dette ikke er en firehjulsdrevet sak, men en bil som sender alle krefter til de to forhjulene. Da forstår du raskt at dette egentlig er en ganske absurd bil.

Det er relativt allment akseptert at grensen for hva som er fornuftig å ha av krefter på en forhjulsdrevet bil ligger på 210-230 hestekrefter. Blir det mer enn det, får forhjulene for mye jobb å gjøre. Det blir for vanskelig å både sørge for fremdrift og styring på en gang.

Det er ikke det at det ikke er noen som likevel forsøker seg, og produsenter som Opel og Ford har investert store summer i å lage en differensial og antispinnsystemer som skal klare å takle kreftene. Likevel er stort sett resultatet altfor mye «torque steer» (bilen svinger av seg selv når du gir gass) og hjulspinn.

VW har i tillegg ikke latt seg stoppe på 250 hester, slik Ford har på sin relativt nye Focus ST, men har lagt på 15 hester ekstra fra sin utgående 2-liters turbobensinmotor.

Ikke akkurat en storselger

På papiret er dette egentlig ganske så meningsløst. En utgått modell med en utgående motor, med så mye krefter at den norske staten tar betydelige mer enn halvparten av utsalgsprisen i misunnelsesavgift.

Ja, det er så dumt at VW selv har bestemt seg for å ikke ta den inn i landet i det hele tatt. 650.000-700.000 kroner tror VW at den ville kostet, om man tok den inn.

- Hvis noen likevel ønsker å kjøpe den, vil jeg anbefale dem å vente til den nye Golf R kommer til høsten. Da får man nyere teknologi, mer krefter og firehjulsdrift med i pakken, sier VWs informasjonssjef Jan Erik Haugen til Side3.

Interiørmessig er også den nye generasjonen Golf langt mer tiltrekkende.

Men siden vi uansett befant oss i Frankrike hvor bilen befant seg, kunne vi ikke la oss hindre av noe så trivielt som at bilen ikke skal til Norge: Vi ville teste Golf 6s siste pust - og stedet ble altså Sør-Frankrike med gradestokken rundt null, solide mengder regn i lavlandet og en del snø i høyden. På sommerdekk.

Et herlig skyv

Og la oss bare gjøre det helt klart: Er det klart vær, fin temperatur og fine veier, så er Golf R Cab en herlig opplevelse. Den utgående motoren sparker fremdeles fra seg og har en herlig dyp lyd. I kombinasjon med en ekstra hissig oppsatt DSG-girkasse, som den leveres med som standard, får du lynraske og hissige girskift.

Bilen leveres med 19" felger som standard, og selv med det adaptive understellet i komfortmodus er Golf R utrolig stiv. Slik blir det når man skal kompensere for at taket er tatt av, og en i tillegg skal gi bilen sportslige kjøreegenskaper. Ifølge VW er finpussen gjort på Nürburgring, og meningen er at det skal være en racer.

Og når stjernene har plassert seg riktig i forhold til hverandre, du er i lekehumør, passasjeren ikke er av den bilsyke typen og alt er vel, leverer Golf R kabriolet veldig, veldig bra. Den er hissig, den skjærer gjennom svinger og den akselererer ganske så brutalt.

Men med en gang det er litt antydning til fuktighet på veien, kastes all effekt bort i hjulspinn.

Enda verre er det kanskje at den kan understyre voldsomt i skarpe svinger om du gir på «litt». Alt må være perfekt for at det skal være moro, og slike forhold har man sjelden i Norge.

Det finnes bedre alternativer

Sannheten er at du kan ha så voldsomt mye mer moro i en bakhjulsdrevet bil, for eksempel Porsche Boxster, Mazda MX-5, Mercedes SLK eller BMW Z4. Riktignok er en del av disse eksemplene roadstere uten baksete, men hvem bryr seg? Ingen vil ta med seg en Golf R Cabriolet på langtur med mer enn to personer uansett - og med bakhjulsdrift ødelegges ikke kjøregleden med mørke skyer.

På vinterføre er derimot ikke bakhjulsdrift alltid optimalt, men Golf R Cabriolet hadde blitt uendelig mye bedre om den hadde hatt firehjulstrekk.

Golf R Cabriolet er en flott og verdig avrunding av et suksesskapittel for VW, og den «topper heile driden». Men for Norge spesielt, med absurde hestekreftavgifter og begrenset toppløsvær, er det renspikket idioti.

Og husk: Nye Golf GTI med 230 hestekrefter er rett rundt hjørnet, og det er bare et halvt år til den nye generasjonen Golf kommer i R-utgave, med den nye motoren som er hentet fra Audi A3, og alt som er bedre raffinert i 7. generasjon Golf. Da får man også firehjulstrekk med på kjøpet. Det virker fryktelig mye mer fornuftig enn et siste åndedrett.

Men som de sier: «Moro for unga!»

Reklame

Nå: Gjør et kupp på alt du trenger til løpeturen

Kommentarer til denne saken