Gå til sidens hovedinnhold

Bli med på tur i nye Golf VI

Vi har prøvekjørt den nye Golf VI, og den skuffet ikke. Les testen og se bildene.

Nettavisen har vært på Island og prøvekjørt den nye Golf VI.

Der presenterte Volkswagen bilen med stolthet og glede. Og det med rette.

Utseendemessig er det ikke mange store sensasjonelle endringer å se, men det er heller ikke hensikten.

Volkswagen har ønsket å ta vare på det karakteristiske utseendet som fremkaller kjente og hengivne følelser hos mange kjøpere.

Dens største konkurrenter kan sies å være Peugeot 308, Kia Cee’d, Toyota Auris og Ford Focus.

Men Golf har alltid stått sterkt, og er verdens mest solgte bil med hittil 26 millioner eksemplarer, hvor den første kom i 1974.

Siden den gang har Golfen blitt Volkswagens hjertebil som har gjort stor suksess verden over. Ikke rart at det nå satses igjen på denne vinneren.

Helt safe
Det er ikke til å stikke under en stol at Golfen ikke har verdens mest spennende utseende.

Men den er likevel sjarmerende nok. Den bygger på samme plattform som femte generasjonen, og har fått et mer sportslig uttrykk med det nye frontdesignet som ble først sett på VW Scirocco.

LES OGSÅ:Test: VW Scirocco 1,4 TSI

Designerne har lagt stor vekt på gjennomgående linjer som fremmer sjarmtrollet visuelt. Denne linjen gir et pent resultat og starter øverst bakerst og strekker seg helt fram mot frontlyktene.

Sidespeilene har også fått et endret design, dette for å lage minst mulig luftmotstand og støy.

Sikker skal Golfen også være. Den har nemlig mottatt fem stjerner av fem mulige i Euro NCAP, og VW hevder at dette er den sikreste Golfen som noen sinne er blitt laget.

Den huser hele syv airbager, hvor den ene er smart plassert som en knekollisjonspute på førerplassen.

Interiør
Til vår store glede fantes det flere nye elementer i interiøret. I dashbordet hadde instrumentene blitt svøpt i pene aluminiumsdetaljer. Designet på navigasjon, varmeanlegg og stereo var også endret.

Man la raskt merke til rattet, som var helt nytt og er det samme som i Passat CC. Og bak dette rattet var det fryd å sitte.

Setene var svært behagelige og velformet, og plassen var god både foran og bak. Seteinnstillingene var enkle og man fikk god komfort og støtte til legemet.

Deilige kjøreegenskaper
Testbilen vår var en 2,0-liters TDI CR, med en motorkraft på 110 hester og 250 Nm. Startprisen ligger på 270.000 kroner for Highline, og 255.000 kroner for Comfortline.

Toppfarten er satt til 194 km/t, og det skal være mulig å sparke unna 0-100 km/t på 10,7 sekunder.

Golfen har et sparsommelig forbruk på 0,45 liter på mila (blandet) og et nøkternt utslipp på 119 gram CO2/km.

Ikke overraskende finnes det en rekke motoralternativer.

Man kan velge mellom bensinmotorer på 1,4-liter med 80 hester eller 1,6-liter med 102 hester. I tillegg får man TSI-motor med turbo, som rangerer fra 1,2-liter med 105 hester til en kompressormatet 1,4-liters med 160 hester.

Golf GTI skal også ankomme markedet, med en 2,0-liters turboladet motor med 210 hester som standard.

Dieselversjonene starter med en 1,6-liters med 90 hester, hvor den kraftigste er en 2,0-liters med 170 hester.

Testbilen var en Highline-versjon og var da rikelig utstyrt med en spretten turboladet dieselmotor. VW antar imidlertid at Comfortline vil selge mest her til lands.

Testbilen hadde også blant annet 16-tommers aluminiumsfelger, aluminiumsdetaljer i interiør og gode sportsseter.

VW skrøt av at denne Golfen skulle være langt mindre støyende enn de foregående, og det hadde de rett i. En av årsakene er nok at pumpedysemotoren er blitt erstattet med Common Rail.

Noe vindstøy var det, men det kan ha med at testingen ble foretatt på Island hvor vinden kan rast komme opp i en liten kuling. Litt dekkstøy var det også, men det var så lite at det vil ikke fremtre som plagsomt.

Det var morsomt å se hvor stor forskjell det var i kjøreopplevelsen ved å trykke på de tre forskjellige stillerne for understellet: normal, sport og comfort. Det er derfor absolutt å anbefale dette adaptive understellet for rundt 8000 kroner.

En fiffig detalj var ryggekameraet som var skjult under logoen på bakruten. Den titter fram kun når man setter bilen i revers, og beholder slik en ren og pen linse.

Det vil også være mulig å få Golf utstyrt med dobbeltkløtsjkasser (DSG) for rundt 15-25.000 kroner, da enten som seks- eller sjutrinns girkasser.

Giringen gikk raskt og lekent, samtidig som at dobbeltkløtsjkassen bidrar til redusert utslipp.

Enkel og trygg
Man føler seg trygg som sjåfør og passasjer, og den byr på komfort i bøtter og spann.

Det trygge og stabile inntrykket kan imidlertid virke negativt inn – dette er nemlig ikke bilen som vekker oppsikt og er generelt sett lite spennende.

Den er og blir en ekte folkevogn som gir mye plass og funksjonalitet. Den føles påkostet og gir et godt kvalitetsinntrykk.

I tillegg var det ingenting å klage på når det kommer til kjøreegenskapene, og det adaptive understellet passet bilen perfekt.

Den nye Golfen skuffer absolutt ikke med alle sine forbedringer, og mye tyder på at salgssuksessen vil fortsette.

Golfen kommer i salg hos forhandlerne fra 1. november. VW forventer å selge unna 1000 eksemplarer bare i 2008.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Her kjører jeg rett i fella

- Se nye Golf GTI

- Rrrrasende råflott

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

Kommentarer til denne saken