Svært få har sett de, siden de utvikles i Googles toppsikrede laboratorium Google X i California, men de skal være virkelige, og de vil bokstavelig talt gi deg et nytt syn på verden.
Vi snakker naturligvis om Googles interaktive og beryktede «utvidet virkelighet»-briller.
Utvidet virkelighet er en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, for eksempel ved bruk av grafikk og lyd. Man får et ekstra lag av informasjon. Den ekstra informasjonen vil typisk ikke erstatte virkeligheten, men utvide den på en eller flere måter, heter det på Wikipedia.
Med Googles briller foran øynene skal bilder fra den virkelige verden altså bli koblet opp mot informasjon fra Google, gjennom Google Goggles-teknologien. Eksempler er fakta om en bygning, brukeres vurdering av en vin, anmeldelser av filmer og bøker eller opplysninger om malerier på et museum. Og siden vi snakker om Google, naturligvis reklame.
Brillene skal også kunne kjenne igjen ansikter, og hente opp informasjon via sosiale nettverk.
Det høres ut som science fiction, men ifølge anerkjente New York Times er det forventet at brillene kommer i salg allerede i 2012. I alle fall i USA.
«Det er ikke meningen at brillene skal brukes hele tiden, selv om Googles ingeniører regner med at noen kommer til å gjøre det, men være mer som smarttelefoner som benyttes når det er bruk for det. Linsene vil være som gjennomsiktige monitorer», skriver avisen.
William Brinkman i avdelingen for informatikk og programvareteknikk ved Miami University i Oxford i Ohio forteller til NY Times at han tror folk vil se ganske rare ut med slike briller på.
- Du kan naturligvis ikke se hva de kan se bak brilleglassene. Resultatet vil bli et bisarr kroppsspråk når folk dukker under og passer seg for virtuelle ting, sier han.
Ifølge nettsiden 9to5Google skal brillene ha input og output for stemmebruk, skriver Teknofil.no. Prosessor, minne og lagringskapasitet skal være på nivå med en vanlig Android-smarttelefon, og brillene skal derfor også fungere som telefon. Brillene skal også være utstyrt med kamera, GPS og bevegelsessensorer.
New York Times skal ha pratet med kilder som har prøvd brillene. Disse kildene forteller at informasjon basert på hvor du befinner deg, er selve hovedfunksjonen til produktet.
Brillene har allerede fått kritikk for å utgjøre en fare for personvernet basert på muligheten for at teknologien kan brukes til å kjenne igjen ansikter.
Organisasjonen Electronic Privacy Information Center (EPIC) har oppfordret det som svarer til Forbrukerombudet i USA om å stoppe bruken av programvare som kan kjenne igjen ansikter inntil myndighetene har kommet opp med tilfredsstillende beskyttelsestiltak i forhold til personvern.