Gå til sidens hovedinnhold

«Gratis» ringetoner lopper deg

Gratis ringetoner kan koste deg mange tusen kroner hvis du ikke følger med.

Reklame for gratis ringetoner, javaspill og bakgrunnsbilder florerer både i blader, aviser, på internett og på TV. Holder du ikke tunga rett i munnen, kan ringetonene fort koste deg dyrt. Vi har tatt en titt på det som står med liten skrift.

4680 kroner året
En av verstingene er internettsiden Gratis-ringetoner.net, hvor selskapet Echovox lover din favoritt «100 prosent gratis ringetone» til din mobil. Ser du nærmere på avtalen, skjønner du fort at ingenting er gratis.

I stedet for å motta en «100 prosent gratis ringetone», som annonsen lover, blir du medlem av en tjeneste som koster totalt 90 kroner uka eller totalt 4680 kroner i året. Det er ingen liten sum for en tjeneste leverandøren omtaler som gratis.

Vinduet med ringetonen åpnes i et eget popup-vindu, og ved første øyekast ser du bare feltet hvor du fyller inn ditt mobilnummer og sender det inn for å motta din gratis ringetone. Først når du skroller ned får du opp resten av avtalevilkårene:

(Saken fortsetter under bildet)

«Første ringetone er gratis. Kostnadene er 15 kroner per melding, 2 meldinger per ringetone, 3 ringetoner per uke, inntil avregistrering. Oppstart: standard meldingskostnad er gjeldende. For å avslutte abonnementet: Send STOP til 2098.»

Tjenesten kan altså stoppes, men har du ikke lagt merke til informasjonen med liten skrift kan det du tror er gratis ringetoner fort bli en dyr affære.

- Villedende markedsføring
Forbrukerombudet har i løpet av de siste ukene mottatt syv klager på Echovox, selskapet bak Gratis-ringetoner.net. Klagene går blant annet ut på villedende bruk av ordet «gratis» i markedsføringen av mobilt innhold og flere mener de har blitt ført opp som abonnenter mot sin vilje.

- Dette er helt klart villedende markedsføring, sier prosjektleder Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Nettavisen.

Ombudet tok kontakt med selskapet, men måtte fredag sende et nytt brev; denne gangen på engelsk. Selskapet har nemlig ingen norskspråklige ansatte. Også dette strider mot avtaleverket innholdsaktører som opererer i Norge må forholde seg til.

- Gjennom standardavtalen utarbeidet av Forbrukerombudet, Telenor og NetCom har de forpliktet seg til å ha norsk kundeservice til standardtakst. Echovox har kun engelskspråklig kundeservice og et utenlandsk hjelpelinjenummer. Det er for dårlig, sier Haug.

Han påpeker at markedsføringen kan påvirke og villede barn til å melde seg på en medlemstjeneste uten å innse at SMS-innholdet ikke er gratis.

Kun engelsk
Også Nettavisen har forsøkt å komme i kontakt med selskapet som driver nettsiden Gratis-ringetoner.net. Selskapet beklager at de ikke har noen norsktalende kundekonsulent, men en e-post på norsk til det som skal være selskapets norske kontaktadresse blir møtt med et kort engelsk svar om at vårt mobilnummer ikke finnes i deres database.

Fordi vi ikke er kunder, kan vi heller å få noen kommentar fra selskapet.

Forbrukerombudet krever i sitt brev at selskapet endrer all sin markedsføring, slik at de ikke lenger bruker ordet «gratis» eller lignende ord og uttrykk som gir inntrykk at Echovox' tjenester ikke koster eller krever innmelding. Echovox har fått frem til 24. september på å svare ombudet.

Reklame

Vi har testet 20 påskeegg - sjekk hvilke som får best karakter

Kommentarer til denne saken