GULLTAGGEN (Kommunikator) Under onsdag ettermiddag på Gulltaggen ble det holdt presentasjoner som viste til de digitale muligheter som finnes når man har et brennende ønske om å gjøre verden til et bedre sted.

Først ut var Patrick Meier, gründer av Ushahidi.com. Hans målsetting med dette prosjektet er å ta i bruk alle digitale kanaler som er mulig, som et middel for kommunikasjon mellom alle som trenger bistand i meget utsatte situasjoner eller konkret vise på kart hvor kan man bidra til å forbedre og bistå med hjelp.

Redder liv

- Denne måten å bedrive crowdsourcing på har reddet liv i Rwanda, Kenya, Haiti, Japan og Tunisia. Vi brukte sms som advarseler og kart for å vise mennesker hvor det var farlig å være tilstede.

- Tilsammen har vi idag over 6000 kart som brukes for å hjelpe mennesker i en eller annen form av nødsituasjon, uansett om det er naturkatastofer som i Haiti eller Japan, eller i krigssituasjoner som i deler av den arabiske verden de siste tre månedene.

SE VIDEO HER:

- Hele ideen med å bruke digitale kanaler er hurtigheten, men bruker man sosial publisering, som Meier uttrykker seg, kan vi da stole på at kraften er tilstrekkelig for å gjennomslag, eller blir det bare en nyhet som så mange andre i mengden?

Sosiale kanaler blir misbrukt

Til slutt advarer han at denne måten å bedrive crowdsourcing også kan misbrukes; som eksempel forteller han at i Egypt under demonstrasjonene så la regjeringen sikkerhetstjeneste ut informasjon på en fiktiv Facebook side som oppfordret til å samles på et gitt sted til et gitt tidspunkt for å demonstrere mot presidenten. Det som skjedde var at politiet og sikkerhetstjenesten dermed arresterte og mishandlet de som var regimkritiske.

Meiers enkle råd er:

- Vi som er aktivister må bli enda smartere enn de regjeringer som tar de samme verktøyene i bruk for å overvåke – vi må bestandig ligge et skritt foran.