Anne Hafstad er en av landets mest prisvinnende undersøkende journalister. Hun er utdannet som sykepleier og har doktorgraden i hva som påvirker oss til å røyke eller ta andre dårlige helsevalg.

Det er altså ikke mangel på kunnskap som gjorde at hun gradvis ble større før hun tok grep.

Da veide hun rundt 150 kg.

– Jeg innså at dette var på vei utfor på første klasse, sier Anne Hafstad i dag.

En kaffe med en viljesterk kvinne

Om få dager er det fem måneder siden jeg startet prosjektet Gunnars vei til maraton, kuttet på matinntaket og økte treningsmengden.

Resultatet så langt er nær 20 kg i vektnedgang, og betydelig raskere løpsfart. Siste helg gjorde jeg unna halvmaraton på 1:58 – altså i rute til målet om maraton på under fire timer i Valencia 4. desember.

Dette blir likevel blåbær mot endringen Anne Hafstad gjennomgikk i 2014 og 2015.

På åtte måneder halverte hun vekten, fra 150 til 75 kg med et regime som krever vilje av stål.

Slankeoperasjon og salat

– Jeg har en venninne som er gastrokirurg, og hun foreslo å ta en slankeoperasjon. Den gang var jeg avdelingsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet, og da var det naturlig å velge en offentlig behandlingsform. Så jeg ble henvist til Aker sykehus, og det tok vel et år fra jeg stilte meg i køen, til jeg ble operert, sier Anne Hafstad, som nå er ansvarlig redaktør i fagtidsskriftet Sykepleien.

– Deretter gikk jeg åtte måneder på 1000 kilokalorier om dagen:

– Jeg sultet hele tiden, men det handler om å ville det nok. Jeg fortalte det til veldig få, for jeg ville ikke at min vekt skulle være tema overalt. Jeg ville ikke være «Slanke-Anne».

I disse åtte månedene fulgte Anne Hafstad en tøff diett:

Frokost: Et knekkebrød med gulost, rikelig med agurk og paprika

Lunsj: Grønn salat uten dressing, kanskje noen biter kylling

Middag: Stort sett fisk (eller kylling) og salat

Kvelds: Et knekkebrød hvis hun følte seg veldig sulten.

Annes slankeoperasjon gikk ut på å sjalte ut deler av tynntarmen og magesekken. Hensikten er å redusere opptaket, samt å gi en metthetsfølelse. For Anne var slankeoperasjonen nyttig for å komme i gang med vektreduksjonen, men det var de åtte månedene med hard diett som fikk kiloene til å forsvinne.

– Hvorfor blir folk overvektige eller begynner å røyke?

Nettavisen møtte Hafstad over en kaffe i Oslo for å bli klokere på hva det er som styrer vår adferd og som får oss til å begynne å røyke, eller drikke og spise så mye at det er helsefarlig.

Anne Hafstad tok sin doktorgrad ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitet i Oslo, og temaet for avhandlingen var om provoserende massemediekampanjer kunne påvirke ungdoms røykevaner.

– Hvorfor tar vi så ukloke helsevalg?

– Poenget er at det ikke er rasjonelt. Det er ingen som setter seg ned og tenker rasjonelt igjennom om de skal begynne å røyke eller ikke. Det handler om følelser, for eksempel et ønske om å passe inn, om å bli akseptert. Jeg kan ikke svare på hvorfor jeg ble tjukk. Vekta seg på, og så etterhvert begynte jeg å gi litt blaffen.

– Hva er det beste ved å ha gått så mye ned i vekt?

– For det første, så kan jeg drive med ting jeg elsker – som å gå på ski eller spille golf. Dessuten får jeg ikke de rare og nedlatende blikkene lenger, det er definitivt et stigma forbundet med å være overvektig.

– Å være syltynn er heller ikke bra

Etter doktorgraden arbeidet Anne Hafstad tolv år i Aftenposten, og i den perioden fikk hun flere høythengende pressepriser – blant annet SKUP-prisen for den såkalte Vannverkssaken. Etter den tid har hun hatt en serie ledende stillinger i det offentlige helsebyråkratiet.

Hun forteller om sin vei for å stimulere flere til å redusere helsefarlig overvekt.

– Vi vet at fedme øker risikoen for å få kreft, kan være skadelig for muskel- og skjelettsystemet og gi økt fare for hjerte- og karsykdommer. Men det er ikke nødvendigvis noe bedre å være syltynn. Derfor er det ikke avgjørende om man er noen få kilo for tung, så lenge man er fysisk aktiv. Men fedme er et økende og alvorlig helseproblem også i Norge.

– Noen har også genetiske disposisjoner for å legge på seg. Min far sa ofte at «mor spiser, men det er jeg som legger på meg.» Og jeg er nok også disponert for å legge på meg. Det er urettferdig, men betyr bare at man må ta grep.

Har ikke sett på vekten på et år

– Det kjedelige er at det bare er én måte å gå ned i vekt, og det er å putte i seg mindre enn man forbrenner. Jeg skulle ønske vi kunne finne på noe kult, men det er så enkelt og så kjedelig. Spiser man mindre og sunnere, så går regnskapet i minus og da går man ned i vekt.

Da Anne Hafstad gikk ned 75 kg på åtte måneder, så hun på vekten hver eneste dag. Det ble en daglig motivasjon for å holde seg innenfor 1000 kalorier.

– Jeg tror man må ha et mentalt overskudd for å starte en slik prosess. Man må ville det nok, og det er ingen grunn til å underslå at det er tungt.

Det siste året har hun ikke sett på vekten.

– Jeg følger med på klærne og vet at det tilsvarer cirka fem kg hvis man må opp en størrelse. Det er samtidig et godt råd å reagere hvis man må opp i klesstørrelse. Det er lettere å ta grep da, enn å vente til det er 20 kg for mye.

Drikker lite alkohol

Som slankeoperert kan ikke Anne Hafstad spise og drikke så mye hun vil uten å føle seg uvel.

– Jeg drikker lite alkohol. Rødvin tåler jeg ikke, dessverre, så det blir litt hvitvin.

Fortsatt er hun forsiktig med karbohydrater, det betyr at ris, pasta, brød og poteter aldri spises hjemme, og unntaksvis når hun er borte.

– Jeg må tenke på hva jeg spiser resten av livet.

I dag ligger vekten på 70–75 kg, hvilket er en grei vekt for en kvinne som er 178 centimeter på strømpelesten.

– Hva gjør du når du skeier ut?

– Nå kan jeg spise en bolle eller ta en vaffel med rømme og syltetøy etter en golfrunde, men ikke hver gang. Jeg tillater meg å sprekke en gang i blant, men da er det et godt råd å ta det inn igjen de neste dagene. Går man bananas, så er det greit å spise grønn salat de neste dagene.

Gode tips for sosiale sammenhenger

Anne Hafstad er opptatt av at vektreduksjon ikke må bli overskyggende for livet, bortsett kanskje fra den knallharde første tiden. Hun fraråder folk fra å gjøre det til et tema for alle samtaler, folk er ikke så interessert i vekten din.

– Det er viktig å være sosial, selv om man går ned i vekt. Det er mye karbohydrater i øl og vin, så det er lurt å begrense inntaket. I min alder er det ikke så mange som tror jeg er gravid, så der fikk jeg et godt tips, og det er å la servitøren helle vin i glasset. Det er ingen som følger med om du drikker opp glasset eller drikker vann, sier Anne Hafstad til Nettavisen.

Her er hennes råd for å holde vekten under kontroll:

  • Drikk mindre øl
  • Tenk på karbo og fett i hverdagen, men unn deg noen utskeielser av og til.
  • Følg de nasjonale kostholdsrådene, de er basert på massiv forskning i hele verden.
  • Vær fysisk aktiv

I dag har hun et daglig kaloribehov på rundt 1700–1800 kilokalorier, og hun må fortsatt ha et bevisst forhold til hva hun spiser, og slik vil det bli resten av livet.

Likevel er hun ikke i tvil om at det er verdt det:

– Nå sykler jeg, går på ski og spiller golf. Jeg har fått tilbake livet mitt!

Følg utviklingen her: Gunnar Stavrums profil på Strava


Treningsprogram – uke 22: Formsjekk

  • Mandag: 30 min rolig jogg
  • Tirsdag: 5*2 km med to min pause
  • Onsdag: Hviledag
  • Torsdag: 10 km rolig jogg
  • Fredag: Hviledag
  • Lørdag: Halvmaraton test, bånn gass
  • Søndag: Hviledag

Hele progresjonen: Her kan du lese alt om Gunnars vei til maraton.