Kjeder som H&M og Zara, som oppdaterer sortimentet sitt løpende tvinger luksusmerkene til å produsere og lansere flere kolleksjoner i året.
Én kolleksjon på sensommeren og en kolleksjon tidlig vår. Det er den nåværende realiteten til luksusmerkene. Men presset fra kjedene kan fort føre til at de må tilpasse seg forbruksmønstrene i en raskere takt enn nå, skriver business.dk
.
H&M bruker tre uker på å plukke opp de seneste trendene i motebildet, designe nye varer og distribuere de ut i markedet.
- Slik fleksibilitet stiller krav til luksusmerkene om å stadig tilføre nye produkter, sier Gianluca Brozzetti, i Cavalli, til Bloomberg. Han fortsetter:
- Lojale kunder kommer stadig tilbake, men forsvinner like fort når de ikke finner noe nytt.
Cavalli Chanel og Yves Saint Lauren-eide PPR tilbyr kundene sine såkalte prekolleksjoner som et supplement til den tradisjonelle vår-sommer kolleksjonen og høst-vinter kolleksjonen. Ifølge Peter Farran, analytiker hos Bryan Garnier & Co er ideen om få kolleksjoner i året utdatert og gammeldags.
- Ideen om bare to sesonger i motebransjen, blir mer og mer gammeldags, sier Farran.
Farran mener luksusmerkene må bli flinkere til å tilpasse seg at kundenes behov er forandret.