(BiipMag): H&Ms mange etableringer i år har gjort at motegiganten har gått rett forbi den tidligere eneren, amerikanske Gap.

Ambisiøst mål
Ved månedskiftet fantes det 1569 H&M-butikker spredt over tre kontinenter. Nå kan kleskjeden kalle seg ny verdensener blant moteselskapene.

Svenske H&M har et mål om å vokse med 10-15 prosent flere butikker hvert år. Analytiker hos ABG Sundal Collier, Christian Anderson, tror det er er lenge til veksten vil avta:

- H&M har fortsatt relativt små andeler på de fleste av markedene de er inne på, og derfor finnes det ennå ingen begrensninger. Nå går H&M inn på store markeder som Japan og Russland, fortsatt er ikke kjeden inne i Latin-Amerika, og i Kina har H&M bare en håndfull butikker, sier Anderson til Dagens Nyheter.

Gap sliter
Grunnen til at den svenske motegiganten har blitt større enn Gap er at H&M har vokst kraftig de siste årene parallelt med at amerikanske Gap har hatt store lønnsomhetsproblemer på grunn av at den økonomiske situasjonen i USA har forverret seg ytterligere. Kundene har holdt hardt i sine lommebøker og i år regner Gap derfor med å måtte stenge 55 Gap-butikker i Nord Amerika.

Gap inngår i samme konsern som Banana Republic og Old Navy og totalt finnes det drøyt 3000 butikker, først og fremst i Nord-Amerika. Gap har forlatt flere europeiske land siden milleniumskiftet og når de solgte sine ti tyske butikker i 2004 var det nettopp H&M som kjøpte dem. Tyskland og Sverige er H&Ms største marked.

Spansk tredjeplass
Den spanske kleskjeden Zara kan også passere Gap neste år hvis trenden fortsetter og er verdens tredje største kleskjede.

Zara har 1.431 butikker i 70 land. Zara inngår i konsernet Inditex som er klart størst i antall butikker med nærmere 4.000 enheter. H&M tilsammen, inkludert kjedene Weekend og Cos, er betydelig mindre med sine 1.601 butikker.

Siste fra BiipMag: Gå til forsiden her.