Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyser til NTB at de følger situasjonen tett og er i dialog med svenske myndigheter etter hackerangrepene i Sverige.

– Denne typen angrep handler gjerne om å få oppmerksomhet og synlighet snarere enn å påføre skade, sier avdelingsdirektør Erik Haugland, som også er leder av Nasjonalt cybersikkerhetssenter.

– Det er viktig å huske på at alle virksomheter med åpne og tilgjengelige nettsider, i utgangspunktet kan utsettes for tjenestenektangrep, sier han videre.

Bank-id, e-legitimasjon og Klarna er blant de mange nettstedene og -tjenestene som søndag er rammet av et omfattende dataangrep i Sverige. Det er det siste av en rekke dataangrep de siste dagene, som blant annet har rammet SAS og SVT.

Slike angrep omtales ofte som tjenestenektangrep, angrep som skal hindre at noen får tilgang til informasjon eller ressurser.

NSM opplyser at det ikke er noen indikasjoner på at norske virksomheter står på mållisten i det pågående angrepet.

Dataangrepene som har rammet Sverige den siste tiden, skyldes ifølge Aftonbladet de nylige koranbrenningene i Sverige.