Gå til sidens hovedinnhold

En upolert perle

«Halo Wars» viser at det er mulig å lage gode strategispill til konsoll.

(Spillmagasinet): Sanntidsstrategispill på konsoll har vært gjort mange ganger før, men dessverre har de fleste forsøkene gått skikkelig på tryne. En håndkontroll er mye simplere og mindre presis enn mus og tastatur, og i et strategispill er kontrollen ekstremt viktig.

Du må lett kunne velge enheter, gi dem kommandoer og navigere deg frem til der det skjer noe, noe som er lettere sagt enn gjort med flere hundre soldater, mange baser og dyktige motstandere.

Spennende historie

Ensemble Studios, mest kjent for «Age of Empires»-spillene til PC, har klart å unngå de fleste fellene og «Halo Wars» til Xbox 360 er et underholdende spill. Utviklerne har hentet inspirasjon fra blant annet «World in Conflict» og optimalisert strategispillopplevelsen for konsoll, her handler det mer om å bruke enhetene riktig enn å ha enorme hærer.

Den rundt åtte timer lange enspillerkampanjen foregår 20 år før det første «Halo»-spillet og handler om menneskenes kamp mot Covenant. Oppdragene er varierte og historien spennende, engasjerende og fortelles gjennom en rekke lekre mellomsekvenser. I tillegg til kampanjen, som også kan spilles gjennom sammen med en annen over Live eller nettverk, lar spillet deg spille enkeltoppdrag og kamper mot maskinen og andre folk. Sistnevnte modus lar deg forresten også spille som Covenant, kampanjen lar deg bare styre menneskene.

Slik bygger du en base i «Halo Wars»
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED
video_embed(11755,1);

Sjekk lanseringstraileren | Se flere spillvideoer her

Enkelt å spille

Kontrollen er intuitiv og for det meste veldig god, det å velge enheter, gi ordre og hoppe mellom ulike grupper er lett som en plett. I tillegg skjønner soldatene dine hvordan de best kan fortsette etter at de har utført ordren din, så du ender sjelden opp med en gjeng som bare står og henger. Dessverre er de for aggressive, men mer om det senere.

Sammenlignet med tradisjonelle sanntidsstrategispill er basebyggingen og ressurssakingen veldig forenklet og strømlinjeformet. Basene kan bare inneholde et begrenset antall konstruksjoner og ressurser blir fløyet inn til spesielle bygninger. Med andre ord, når du har bygd nok slike trenger du bare å tenke på å forsvare basen.

Krevende kamper

Menyene er elegante og lette å bruke, ikonene er store, alle enheter og lignende kommer med en liten faktaboks og alt er organisert som hjul. Istedenfor å bla deg gjennom lister, beveger du bare høyre styrestikke i en retning for å bygge noe.

På tross av at «Halo Wars» ikke byr på like mange typer enheter som en del andre spill, er de som er der varierte og spillet er absolutt ikke simpelt. Kampene er krevende og engasjerende, motstanderne kan det å krige. Du må planlegge nøye og tenke deg om før du gjør noe, heldigvis går det såpass fort å bygge nye enheter at enkeltfeil sjelden er fatale.

En del feil

Dessverre skjer det litt for ofte feil du ikke kan noe for, noe som er frustrerende. Enhetene dine er ikke de skarpeste knivene i skuffen og foretar seg mye rart, for eksempel er de for aggressive og følger gjerne etter motstandere over hele kartet. Resultatet kan for eksempel være at forsvaret ditt går i oppløsning.

Et annet problem er at de ikke er særlig dyktige på å verken flytte seg eller finne nye ruter. Hvis for eksempel en tanks skal frem og det står soldater i veien, står de bom stille mens den fortsetter å prøve samme rute. Når du er avhengig av tanksen for å få angrepet fienden skikkelig, sier det seg selv at dette er irriterende.

Kronglete gruppesystem

Det største problemet er likevel knyttet til kontrollen, å velge enheter går som tidligere nevnt greit, men å lage grupper med ulike typer enheter er en helt annen sak. Med mindre du vil ha alle enhetene som synes på skjermen, må du først flytte de aktuelle ut av gruppa. Og du kan ikke lagre grupper, så hvis du skal gi dem flere order må du ofte gjennom det samme på nytt.

Når det står på som verst blir spillet, takket være dette, kaotisk og frustrerende. Spesielt i de senere oppdragene gjør problemet seg gjeldende, etter hvert som kampene og antall fiender øker.

Nesten topp

Uten disse tre feilene hadde «Halo Wars» vært helt suverent og det uten tvil beste konsollsanntidsstrategispillet til nå. Heldigvis er de til å leve med og spillet leverer en underholdende, krevende og variert opplevelse. Hvis du er glad i «Halo»-serien eller klar for strategi, er dette vel verdt en titt.

«Halo Wars» slippes til Xbox 360 25. februar 2009. Les mer om spillet på detaljsiden for «Halo Wars».

481

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Reklame

Her får du tak i bålpanner og ekstrautstyr

Kommentarer til denne saken