Fartsfylt tullball

En passe morsom og fantasirik actionfilm som passer perfekt når man vil ha det enkelt.

SE VIDEO: Klikk på playknappen over for å se traileren til «Hansel & Gretel Witch Hunters».

Hansel & Gretel: Witch Hunters 3D - USA, 2012. Regi: Tommy Wirkola. Med: Jeremy Renner, Gemma Arterton, Famke Janssen, Ingrid Bolsø Berdal, Peter Stormare, Bjørn Sunsquist, m.fl.

Aldersgrense 15 år

De fleste kan eventyret om Hans og Grete og hvordan de unnslapp den onde heksa som tvangsforet dem med godteri i et hus langt inne i den mørke skogen. Men hva om de to søsknene vokste opp til to profesjonelle heksejegere? Det er premisset for Tommy Wirkolas nye film, «Hansel & Gretel Witch Hunters». Den unge regissøren som ble kjent her hjemme med sin lavbudsjettsfilm «Kill Buljo» og fulgte den opp med Norges (verdens) første nazizombiefilm, «Død Snø». Hollywood fikk øynene opp for Wirkolas anarkistiske kreativitet og lot han selv komme opp med idéen for hans amerikanske debut. Det skjer ikke ofte i filmbyen, så det er ganske imponerende i seg selv.

Elleve barn har forsvunnet fra den lille byen Augsburg og man mistenker at hekser står bak. Ordføreren har mistet troen på at den lokale sheriffen (Peter Stormare) kan takle oppgaven, så tyngre skyts må til. Derfor blir Hansel og Gretel leid inn og det viser seg fort at hekser ledet av storheksen Muriel (Famke Janssen) står bak. Harde kamper venter dem og sannheten om deres mystiske barndom lurer i skyggene.

Jeremy Renner og Gemma Arterton fungerer helt fint i tittelrollene, men den som stikker seg mest ut i «Hansel & Gretel» er Famke Janssen som Muriel. Det ser ut som hun koser seg i rollen, til tross for at hun er tildekket av tung sminke det meste av filmen. Det skal også nevnes at det raske tempoet i filmen gjør at ingen av karakterene får mye tid til å bli særlig utdypet. Men det er heller ikke poenget med filmen.

Selvfølgelig må man jo nevne at Wirkola har hentet over noen kjente norske fjes, noe som er morsomt for oss her hjemme. Ingrid Bolsø Berdal er sjarmerende ond som Muriels høyre hånd og beviser nok en gang at hun er svært kompetent med det fysiske aspektet. Selveste Bjørn Sundquist har en ganske stor rolle og det varmer jo om hjertet når man ser sjefen sjøl skyte med hagle etter hekser i en Hollywood-produksjon. Det er en rekke andre nordmenn med i filmen, så følg med om du skal se dem alle.

Tommy Wirkola viste tidlig at han er en stor fan av det som mange vil kalle b-film, eller sjangerfilm. Han er tydelig et barn av VHS-generasjonen og strever ikke etter å oppfinne filmkunsten på nytt. Det er denne respekten og kjærligheten til det andre ser ned på, som skinner i hans karriere. Og «Hansel & Gretel» er virkelig et bevis på dette. For dette er skikkelig tullete, men det er en ekte kjærlighet til tullet som ligger bak! Hadde flere filmer innen denne type film blitt lagd med samme brennende hjerte for materialet, så hadde det vært langt fler høydepunkter i en skammelig blodfattig sjanger. (Ref. «Van Helsing», «League of Extraordinary Gentlemen, m.fl.)

Han bruker ingen unødvendig tid på plott, men lar historien fare fram i et forfriskende kjapt tempo. Actionscenene er morsomme, spesielt når det viser seg at onde hekser er svært kompetente kampsportutøvere. Ikke akkurat den type heks som Road Dahl skrev om altså.

«Hansel & Gretel: Witch Hunters» er en passe morsom og fantasirik actionfilm som passer perfekt når man vil ha det enkelt. Dette er ikke et gourmetmåltid, men en veldig god hamburger. Har man også riktig selskap i kinosalen, så har du en fin kveld foran deg.

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien