Gå til sidens hovedinnhold

50-åring i ny drakt

Hårsprayen Elnett feirer jubileum - og relanseres med norsk design.

OSLO/(SIDE2): - Det er fortsatt de litt voksne som kjøper den, men vi tar grep for å vise at vi også ønsker å nå de litt yngre målgruppene, sier Richard Düring, produktsjef i L'Oréal Norge til Side2.

Vi møter ham i forbindelse med en presselansering på Frogner i Oslo, og det er hårsprayen Elnett han snakker om. Mange forbinder kanskje sprayen i den forgylte sylinderen med bestemor, men dette prøver L`Oreal nå å endre på.

- Vi har latt en student ved Esmod (norsk moteskole. red. anm) designe en ny og begrenset utgave. Vi fikk inn 62 bidrag, men valget falt på denne, sier Düring, mens han viser oss bildet som vil erstatte det velkjente kvinneansiktet med det volumiøse håret.

Se en samling gamle Elnett-reklamefilmer i videoen under!

Uforandret
Elnetts duft og formel har vært uforandret siden 1960, men sprayen har kommet i ulike versjoner i begrensede opplag.

- Vi ser på dette som en mulighet til å fremme norsk design, forklarer Düring som kan avsløre at det nye designet blir å se i butikken fra september av.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Revolusjon
Da L`Oreal i 1960 lanserte Elnett Souple, skjedde det en forandring i hårpleierutinene til kvinner. Frem til da var det kun pomader eller stive lakker som var tilgjengelig på markedet, men endelig fikk man flere produkttyper å velge mellom

Designet slik vi kjenner det i dag kom ikke før i 1963, og det er den kjente illustratøren Renè Gruau som står bak bildet på den den ikoniske gullsylinderen.

Kjendisspray
På 70-tallet gikk det rykter om at Hollywoodikoner som Birgit Bardot og Grace Kelly, holdt håret på plass med Elnett-hårsprayen, og produktet skal da også ha gjort sitt inntog i filmstudioene.

På 80- og 90-tallet fortsetter Elnett å holde stand som et populært hårprodukt, selv med konkurranse fra blant annet nye produkter som gèle og skum.

HTML EMBED

SE GAMLE REKLAMEFILMER FOR ELNETT HER:(artikkelen fortsetter under filmen)

HTML EMBED

Nye ikoner
I forbindelse med 50-årsjubileet har L`Oreal fått med seg Diane Kruger, Laetitia Casta, Claudia Schiffer og Freida Pinto i en reklamekampanje som henter inspirasjon fra storslagne scener i franske og amerikanske filmer.

Det er den anerkjente fotografen Vincent Peters som har tatt bildene, og du kan selv se resultatet i bildekarusellen under.

3285

Kommentarer til denne saken