Gå til sidens hovedinnhold

Heftig underskog

Kvartetten Quarter Past byr på noe av det heftigste som finnes i norsk jazz fra musikanter som de fleste ikke har fått med seg. Debuten «Smash No Flash» mer enn antyda hva som var i gjære – med «Boom-Pah» tar de nye steg i ei spennende retning.

Quarter Past

Boom-Pah

Jejune Productions/MusikkLosen

Det er to år siden jeg først blei oppmerksom på Quarter Past – det vil si Carl F. Gjerdrum på bass, Helge Jørgensen på piano, Kyrre Tromm Lindvig på trommer og Dag Stiberg på altsaksofon. Du skal ha spesielt god innsikt i ung norsk jazz for å ha inngående kunnskap om disse herrene, men bekreftelsen på at de fortjener det finnes altså nå med «Boom-Pah».

Siden debuten har kvartetten jobba mye både på klubber og festivaler. Det er tydelig at bandet – og musikantene hver for seg – har vokst betydelig siden det første møtet.

Vi får nå sju låter, alle skrevet av bandets medlemmer, som forteller oss om fire herrer med en meget klar retningssans. Hovedkomponist Jørgensen og de andre skriver tøff, moderne musikk med røtter i 60-tallet og med et trøkk og en intensitet i seg som faktisk er sjelden.

I front finner vi hele tida saksofonist Stiberg med en allerede høyst personlig, brennende tone i hornet sitt. Han sparer overhodet ikke på noe som helst – han vil veldig mye – og svært ofte kommer han dit han har tenkt seg. De tre andre framstår også som svært lovende solister, men det er likevel det homogene banduttrykket som slår meg som det mest framtredende og originale.

Quarter Past er et band som er meget verdt å følge. De har utvikla seg kraftig på de par siste åra og ved inngangen til 2007 bør de være aktuelle for festivaljobber både her og der.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis