(SIDE2): Tidligere i høst skrev personlig trener Helle Bornstein blogginnlegget «Derfor anbefaler jeg ikke en banan!».

Den personlige treneren skriver blant annet at hun ikke anbefaler banan verken før, under eller etter trening.

Det har vakt oppsikt og skapt reaksjoner.

LES OGSÅ: Hvor sunn er egentlig bananen?

- Banan er velegnet som treningsmat

Én av dem som stiller spørsmålstegn ved blogginnlegget til Bornstein er Ingrid Kristiansen. Hun har vært profesjonell løper i verdensklasse i 25 år og er tidligere norsk friidrettsutøver.

- Jeg blir forbannet, sier Ingrid Kristiansen til Side2.

- Vet ikke Bornstein at fruktsukker er sunnere enn det døde sukkeret det er i en melkesjokolade? Hun bruker seg selv som referanse, og det blir litt tynt, mener Kristiansen.

Den profesjonelle løperen har selv skrevet et blogginnlegg om bananen der hun blant annet påpeker at den gule frukten har mer karbohydrater enn de fleste frukter, og at det nettopp er derfor banan er velegnet som treningsmat.

- Viser liten forståelse

Det var fortsett.no som først omtalte saken og Kristiansen uttaler til nettstedet at Bornstein har liten forståelse for at folk har ulike behov.

- Dette handler jo ikke bare om henne! Hun snakker om at hun selv sjeldent trenger ekstra mellommåltider eller energi, hverken før eller etter trening, fordi hun spiser sine måltider til faste tider. Langt fra alle rekker å ha middagen klar 30 minutter etter trening. Dette viser at hun har veldig liten forståelse for at folk er veldig forskjellige, sier Kristiansen.

Den tidligere verdensmesteren på 10.000 meter sier til Side2 at hun er skeptisk til slike blogginnlegg.

- Det er ikke bra. Hvorfor blir ikke personer med mer tyngde og kompetanse brukt i media? Det er forferdelig at disse bloggerne, som sikkert kan noe, men samtidig uttaler seg også mye om ting de ikke kan.

Flere ernæringsfysiologer har også reagert på utspillet til Bornstein, skriver nettstedet Trd.by som er en del av Adresseavisen.

- I dagens samfunn med alle skremslene og all den bearbeidede maten vi tilbys, er det latterlig å advare mot å spise en banan! Folk vet snart ikke hva som er bra å spise lenger, sier blant annet ernæringsfysiolog Anbjørg Marie Hellestræ og legger til at banan er helt trygt og full av næringsstoffer.

- En banan fra tid til annen for en normalvektig person uten diabetes vil ikke gjøre noen skade, mener ernæringsfysiolog Stian Halvorsen.

- Respekterer at folk har andre meninger

Helle Bornstein, som blant annet trener Tone Damli Aaberge og Sigrid Bonde Tusvik, mener derimot at argumentene til Kristiansen er svake.

- På generell basis kan jeg si at jeg respekterer at folk har andre meninger enn meg, sier den personlige treneren til Side2.

- Poenget mitt med innlegget var å bevisstgjøre leserne om mengden fruktsukker som er i en banan. For som mye annet kan for store mengder av en matvare være ugunstig. Jeg mener at de fleste mennesker kan spise noe banan, fortsetter PTen som står bak konseptet «Smart Trening» og «Smart Kosthold».

- I forhold til et Smart kosthold som jeg anbefaler har de færreste av dem jeg veileder behov for et mellommåltid. Blodsukkeret svinger i liten grad, og argumentet Ingrid Kristiansen kommer med blir da irrelevant. Men skulle de ha behov for et mellommåltid finnes det andre gode alternativer, mener jeg.

Tidligere har blant annet ernæringsprofessor Birger Svihus «erklært krig» mot banan og druer.

- Det er mer sukker i banan enn Coca-Cola. Bananen er ikke så mye sunnere enn seigmenn, har Svihus uttalt til Side2.

Samtidig påpekte ernæringsprofessoren at det ikke er noe galt å spise banan hvis man ikke har et overvektsproblem eller diabetes.

LES HELE SAKEN HER: - Det er mer sukker i banan enn Coca-Cola