Gå til sidens hovedinnhold

Hvor trent blir du på 8 uker?

Det skal Solbritt Dramstad (33) finne ut.

(SIDE2:) Hun skal gjennom en livsstilsendring ved hjelp av Sats’ nye kostholds- og treningskurs «Lettere liv».

Få nytt fra Side2: Klikk her!

- Jeg meldte meg på for generelt å få bedre helse. Jeg ønsker å få bedre kondisjon, lære å trene mer effektivt, gå ned i vekt og få en bedre livsstil, sier Solbritt Dramstad til Side2.

Hun forteller at hun har prøvd å trene på senter i et år, men synes det er vanskelig å få til regelmessige rutiner.

- Om vinteren er motivasjonen et problem og det er lett å finne på unnskyldninger, det frister mer å være inne, sier Solbritt.

Ved hjelp av kurset håper hun å klare og presse seg litt ekstra på treningsfronten, og få innarbeidet et godt kosthold som varer.

Varig trivselsvekt
«Lettere liv» er tidligere blitt testet som pilotprosjekt på Sats- sentre. Konseptet er å lære deltakerne å kombinere riktig kosthold med trening. For å delta må du ha en BMI/KMI på minimum 25.

- Vi har startet dette fordi vi ønsker å gi folk muligheten til å få gode verktøy til å gjennomføre en livsstilsendring. Dette er ikke noe slankekurs, fordi vi holder fokuset på helse, sier treningsansvarlig på Sats Ila Jorunn Githmark.

Hun utdyper at de ikke fokuserer på tall på kurset, men ønsker at programmet skal gi en følelse av velvære, føre til økt energi og motivasjon.

Hvor god form kommer man i på åtte uker?

- Åtte uker er kort tid, og det er individuelt hva man oppnår. Men man får generelt innarbeidet nye vaner, endret innstilling, energien og muskelmassen øker og kondisjonen blir bedre. Men hvor mye resultater man ser i løpet av så kort tid er vanskelig å si. Poenget er at man er på god vei, og får erfaringen til å klare veien videre på egen hånd etterpå, sier Githmark.

Kursleder Anders Gran Jensen utdyper og sier at alt kommer an på hvor mye man har trent tidligere, og hvor hardt man jobber. Men etter åtte uker mener han at man generelt oppnår vektreduksjon og endrede vaner i hverdagen.

Tett oppfølging
«Lettere liv» går over åtte uker hvor det er foredrag og trening hver uke i en time. Deltakerne får kostplan som er tilpasset hver enkelt. I tillegg blir det gjennomført en kroppsanalyse ved start og slutt. Utenom dette er det minimumskrav til deltakerne å trene to ganger i uka i tillegg.

- Jeg er litt usikker på hvilke forventninger jeg har til dette. Jeg forventer i hvert fall å se resultater. Også føler meg ekstra pressa nå, så jeg skal gjennomføre dette! sier Solbritt.

Følg med på Side2 og se hvordan det har gått med Solbritt om åtte uker.