Som om et bankende hjerte, urolig mage og svette armhuler ikke var ille nok, så kan altså stress få deg til å gå opp i vekt også.

Det kan med andre ord være lurt å stresse ned, og håndtere den krevende hverdagen på en sunn og balansert måte.

Her er de vanligste stress-tabbene du må unngå.

Bekymringer

En studie utført av nettstedet Appetite fant en interessant sammenheng mellom bekymringsfulle tanker, og produksjonen av det sultskapende hormonet ghrelin. Om du bruker tid på å bekymre deg over ting som har skjedd, eller ting som skal skje, vil du også produsere mer av det sultskapende hormonet.

Hoppe over et måltid

Med en timeplan som strekker seg så langt som et vondt år, så er det lett å tenke at du rett og slett ikke har tid til lunsj. Det å hoppe over et måltid kan imidlertid senke forbrenningen din, og dermed virke mot sin hensikt. Dessuten vil det påvirke blodsukkeret ditt, og dermed gjøre deg mer ukonsentrert og stressa.

Trøstespising

Det å trøste seg selv med en stor pizza på kveldstid, eller fritert mat til lunsj, kan også virke mot sin hensikt. Det å fylle opp magen med fett og sukker kan nemlig gjøre deg mer ustabil i humøret, og dermed få deg til å fortsette i den samme sirkelen.

For lite søvn

Ikke bare trenger du en god natts søvn for å håndtere stresset som kommer i løpet av morgendagen, men et riktig antall timer søvn kan hjelpe forbrenningen din med å stabilisere seg, og dermed forhindre unødvendig lagring av fett.

For raske beslutninger

Ikke gå på matbutikken mens du fremdeles føler deg stressa. Stress fører til at du tar dårligere avgjørelser, ettersom du er mer opptatt av å tenke på andre ting. Om du likevel er nødt til å ta en tur, skriv en handleliste på forhånd, slik at du blir mindre fristet til å plukke med deg unødvendige ting.

For mye koffein

Kaffe kan selvfølgelig være helt nødvendig om du er så trøtt at du holder på å gå i gulvet, men det kan også slå hardt tilbake. Studier viser at seks kopper med kaffe daglig kan bidra til en vektøkning, og om du i tillegg bruker sukker og krem i kaffen, kan du lett ende opp med å drikke det daglige kaloribehovet ditt i kaffe.

Droppe trening

Joda, noen ganger føles det som om du ikke har tid til treningen, men det å ta en halvtime på treningssenteret kan likevel bidra til en bedre mestringsfølelse, og dermed redusere stressnivået i kroppen. Dessuten kan det bidra til å forbrenne noen kalorier, slik at vekten holder seg i sjakk.

Ignorere stress

Det å ignorere stress, eller å kalle det normalt, kan slå hardt tilbake. En undersøkelse fra universitetet i Kentucky viser faktisk at det å håndtere stress i hverdagen er viktigere for en vektnedgang, enn det er å spise riktig.


Kilde: Womenshealthmag