Gå til sidens hovedinnhold

Helstøpt Halle

Saksofonisten, komponisten og bandlederen Morten Halle har vært en sentral skikkelse i norsk jazzliv siden begynnelsen av 80-tallet. Likevel har han fått altfor lite anerkjennelse og «Halles komet» er et strålende bevis på at Halle hører hjemme i de øverste luftlag.

Halles komet

Halles komet

Curling Legs/Musikkoperatørene

De som har fulgt godt med i norsk jazz de siste tiårene har aldri vært i tvil om Halles talent og potensiale. Om det har vært i Cutting Edge, sammen med Jon Eberson eller Jon Balke, så har Halle vist fram si originale stemme og det gjør han på alle vis også sammen med de andre i denne noe spesielle kvartetten.

Morten Halle har aldri vært av den kategorien musikanter som stikker seg fram i tide og utide. Han har på ingen måte løpt ned dørstokkene i platestudioene og det var først for to år siden han kom sin debut under eget navn, «Ten Easy Pieces». Vi får håpe at han med oppfølgeren «Halles komet» er inne i en god stim.

Bakgrunnen til denne unike kvartetten med tre nordmenn og en sør-afrikaner, er at Halle – som her spiller både alt-, sopran- og tenorsaksofon, bassist Edvard Askeland og trommeslager Torstein Lofthus var i Sør-Afrika i 2004 med bandet Søyr. På en jam-session i Cape Town traff de pianisten Andre Petersen og kjemien var på alle vis etablert etter bare noen få takter. Til tross for noen små geografiske problemer, bestemte de fire seg for å etablere et fast samarbeid og her foreligger altså kvartettens debut-CD, «Halles komet».

Halle står for sju av de ti låtene, Petersen to, mens ballet blir avslutta med Billy Strayhorns «Day Dream» på duo med Halle og Petersen. Den sterke og vakre melodien står i sentrum hele veien og det er så flott å høre hvor Petersen kommer fra i hans to låter og i hans eminente pianospill. Halles lyriske og ekspressive tone passer utmerka sammen med klangidealet til knapt 30 år gamle Petersen. Det kommer heller ikke som noen bombe at Askeland og Lofthus – fra hver sin generasjon – gjør en framifrå innsats.

Det er absolutt ingen språkproblemer mellom representantene fra områdene rundt Nord- og Sørpolen. «Halles komet» er nok et glitrende eksempel på at jazz er et universelt språk og det er å håpe at publikum både i Norge, Sør-Afrika og ellers på kloden får gleden av å høre bandet også i levende live.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis