Gå til sidens hovedinnhold

Helt fett fra Rihannas favoritt

Wale vil også ha popfans.

Wale
The Gifted
Maybach Music Group/Atlantic/Warner

Etter den slappe debuten «Attention Deficit» med Jay-Z som sjef, gikk backpacker Wale over til Rick Ross’ oppsving-label Maybach Music Group og fikk suksess med den brukbare oppfølgeren «Ambition». Med sitt tredje album er Washington, D.C.-gutten fortsatt en prioritet, og han ble med som oppvarmer på den seneste verdensturnéen til Rihanna. Det ble dog ikke så boost da Wale forsøkte å varme opp det altfor varme publikummet i Telenor Arena, og Rihanna kom ikke ut på nesten-hitsingelen «Bad».

Slike nesten-hits er det mange av på platen. Den mjuke «LoveHate Thing» har et stilig pop-sound via sangfuglen Sam Dew, men blir for svevende for kunne å sitte skikkelig, mens Wale-linjer som «you gon' need more than Wikipedia to get to me» ikke drar opp. Skamløst nok baserer 28-åringen «Vanity» på Gary Jules' «Mad World»-coverlåt fra kultfilmen «Donnie Darko», noe som gjør at man heller får lyst til å høre på Tears For Fears’ original, mens det intetsigende refrenget til ofte flinke Lyfe Jennings ødelegger relatitvt tøffe «Bricks» med Memphis-gangsta-far Yo Gotti.

Men de mer tradisjonelle raplåtene sitter vel? Jada. Rozay og MMG har jo peiling på hip-hop, og via sjefen sjøl (Rick Ross), hans stjerneskudd Meek Mill og produsenten No Credit (kult navn) blir det lekkert og genuint, mens hovedpersonen skinner alene på Just Blaze-produserte «88».

Til tross for lekker produksjon, sklir dessverre Wales ambisiøse nivå ut i for mye ufokusert, poppete materiale og for mange gjester. Sistnevnte skyldes kanskje at Wale er en litt for kjedelig rapper med litt for lite på hjertet til å bære en hel skive alene.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien

Kommentarer til denne saken