Gå til sidens hovedinnhold

H&M bruker for første gang en muslimsk modell

Modellen Maria Hidrissi hylles for bruk av hijab.

HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=ASfJ1t1keMrqaR8HCmSqHAjikCkWIATccpOXdfbkLyWg-l4ZblB3PjljV3EdaL3AXG8dGCSnD_ebBWfao9BFmrxmkBdsb6PW&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

(SIDE2):Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz' nye reklamekampanje «Close To Loop» hylles i sosiale medier.

Grunnen er at de bruker modellen Maria Hidrissi, som bærer hijab. I tillegg hevdes det at dette er klesgigantens første bruk av en muslimsk modell. Maria er fra Marokko, men bor i London.

- Får folk til å åpne øynene

Maria er en av mange karakterer i H&Ms nye reklamevideo, som viser ulike personligheter fra ulike steder i verden. På ett av bildene står hun i en døråpning, iført solbriller, vide bukser, kåpe og hodetørkle.

Dette bildet gir både klesmerket og modellen skryt i sosiale medier:

- Fantastisk. Takk H&M. Det er mange muslimske kvinner som liker å shoppe på H&M, og nå liker vi dere enda bedre.

- Bra, H&M.

Bloggeren MuslimGirl hiver seg på skrytingen, og mener, ifølge Glamour Magazine:

«Maria Hidrissi er ikke bare en modell for kampanjen, hun får folk til å åpne øynene. På en enkel og diskret måte, får hun andre til å se på muslimske kvinner uten frykt eller forakt, men med nysgjerrighet».