Gå til sidens hovedinnhold

Nordmenn dropper mosjonen

Kun to av ti nordmenn mosjonerer nok, selv om flere kjenner til anbefalingen om minst 30 minutter fysisk aktivitet hver dag.

(SIDE2): Bare 20 prosent av den norske befolkningen får til daglig fysisk aktivitet, viser ny undersøkelse i regi av Helsedirektoratet.

– Mange ønsker nok å mosjonere mer enn det de får til i hverdagen. Samfunnet må legge til rette slik at det er enkelt for alle. Det er ingen tvil om at å sykle og gå er bra for helsa, men det er også bra for klimaet, sier avdelingsleder Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Bedre kunnskap
Det som gleder Henriette Øien, er at nærmere en tredjedel av den norske befolkningen kjenner til anbefalingen om minst 30 minutt daglig fysisk aktivitet.

– For fem år siden kjente 11 prosent til at en halvtime mosjon om dagen gir bedre helse. Nå har kunnskapen i befolkningen steget til 28 prosent. Det skal vi være godt fornøyd med.

Å få opp kunnskapen har vært et av målene i Handlingsplan for fysisk aktivitet som har gått over fem år. Hovedmålene i planen har vært å få flere barn og ungdom, som er moderat fysisk aktive, til å mosjonere i minst 60 minutter hver dag. For voksne og eldre har målet vært å få til minst 30 minutter mosjon hver dag.

At barn og unge bør bevege seg minst en time daglig, er det bare 9 prosent som kjenner til, ifølge undersøkelsen.

– Her har vi en jobb å gjøre med å få ut budskapet om at det er 60 minutt som er anbefalingen, sier Henriette Øien.

Slappe 15-åringer
Norske niåringer beveger seg nok, men bare halvparten av 15-åringene gjør det. Fra før er det kjent at tenåringene i gjennomsnitt bruker opptil 30 timer i uka foran PC-en – utenom skoletiden. Tiden de bruker på TV-titting kommer i tillegg. Dette bekymrer Helsedirektoratet.

– På skolen møter vi alle typer barn, også de som ikke liker gymnastikk og svette sokker. Ukonsentrerte elever med dårlig motorikk har ekstra godt av fysisk aktivitet. Da kan de prestere bedre også i andre fag. Derfor er det viktig at alle barn får være fysisk aktive i løpet av skoledagen, sier Henriette Øien.

Gå til skolen
I Handlingsplan for fysisk aktivitet, er anbefalingen at voksne og eldre bør være i aktivitet i minst 30 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles opp i mindre bolker, for eksempel 3 x10 minutter eller 2 ganger et kvarter. Eksempel på aktivitet er rask gange og dans eller andre aktiviteter som er litt anstrengende og der du blir andpusten.

Barn og unge bør få dobbel dose. 60 minutter om dagen gir god mosjon og bidrar til å bedre koordinasjonen.

Helsedirektoratet anbefaler følgende aktiviteter for å få til en halvtime mosjon om dagen:

* Gå med ungene til skolen
* Ta trappa i stedet for heisen
* Gå av bussen en stopp før
* Gå til butikken
* Gå en halvtime på kvelden

(ANB)

Kommentarer til denne saken