Gå til sidens hovedinnhold

Her er årets tv-vinnere

NA24 røper vinnerne og taperne på norske tv-skjermer i vinter.

Det er ikke alle tv-programmer som fenger seerne slik tv-kanalene kanskje hadde håpet.

NA24 – din næringslivsavis

NA24 Propaganda har undersøkt nøyaktig hvilke tv-programmer som har vært minst og mest sett mellom klokken 18 og 24 så langt denne våren.

Det er viktig å merke seg at kanaler som TV3 og TVNorge ikke er like tilgjengelige for allmennheten som NRK og TV 2. Dermed vil deres seertall automatisk være litt lavere enn for de andre to kanalene.

Seertaperne
Blant de minst sette programmene i Norges land hittil i år er TVNorges amerikanske spenningsserie Supernatural og NRKs BBC-produserte bilprogram Top Gear - Tut og kjør!.

Med henholdsvis 45.000 og 24.000 seere i snitt, ligger disse programmene nesten nederst på seerlisten.

Likevel er det TV3-progammet Kaotisk stjerneliv som tar hjem tittelen som årets hittil «minst sette program» for denne tidsperioden.

Den amerikanske komiserien, med blant andre den tidligere Full House-stjernen John Stamos, har kun 17.000 seere i snitt. Dette tilsvarer en markedsandel på 4,8 prosent av riksuniverset.

TV 2s minst sette program, mini-serien Love lies bleeding hadde, med et snitt-tall på 177.000 seere, over ti ganger så mange seere som TV3s minst sette program.

Seervinnerne
Noen tv-programmer slår likevel veldig godt an blant tv-publikummet. Lite uventet ligger flere av NRKs «gullrekke»-programmer i tet blant de mest sette tv-programmene.

Nytt på nytt er den soleklare seervinneren med et seersnitt på hele 1.182.000 seere og en markedsandel på 73,3 prosent av riksuniverset.

Også andreplassen går til et av NRKs fredagsprogram, nemlig Først & sist.

Fredrik Skavlans talkshow, som tas av plaktaten 27. april, har et gjennomsnittlig seertall på 1.031.000 seere og en markedsandel på 65,8 prosent av riksuniverset.

Dette er en betydelig forbedring i forhold til fjorårets sesong.

Onsdagssuksess
Seermagneten Nytt på nytt har over tre ganger så mange seere som TVNorges mest sette program Lost.

Den amerikanske spenningserien, som har hatt synkende seertall over hele verden denne sesongen, har likevel med sine 359.000 seere i snitt bidratt til å gjøre TVNorges «Superonsdag»-konsept til en seersuksess.

TV 2 er en av få kanaler som sakte, men sikkert klarer å nærme seg NRK i antall seere.

Deres seerfavoritt så langt denne våren er Farmen.

Gjennomsnittlig 665.000 seere fulgte Mikkel Isak Eira frem til seieren i realityprogrammet. Dette tilsvarer en markedsandel på 46 prosent av riksunivserset.

Farmen hadde nesten ni ganger så mange seere som TV3s mest sette program Charterfeber.

Den humoristiske doku-såpen til TV3 hadde gjennomsnittlig 138.000 seere og en markedsandel på 9,1 prosent av riksuniverset.

Reklame

Nå: Stort ryddesalg i Nettavisens nettbutikk