Gå til sidens hovedinnhold

Her er Zaras hemmelighet

Kleskjeden Zara er kjent for å få nye plagg i hyllene hele tiden. NA24 forteller deg hvordan de klarer det.

Den spanske hemmeligheten er tempo. Kleskjeden beveger seg raskt.

NA24 - din næringslivsavis

Kleskjedens hemmelige oppskrift er at det tar to uker fra tegnebrettet til hyllene. Det er teknologi og kommunikasjon som gjør det mulig. Zara lager klærne tett mot markedene, i svært små mengder.

Kleskjeden har store, automatiserte fabrikker i den nordspanske byen La Coruña i Spania, som klipper og farger store mengder tøy. Dette gjør kjeden i stand til å levere et nytt design fra tegnebrett til butikk på bare noen få uker. Det gir kjeden et voldsomt konkurransefortrinn i forhold til andre kleskjeder som bestiller store kvanta med klær fra Asia.

I Europa
Dermed kan kjeden tilby nye klær hver eneste uke, noe som får folk til å komme tilbake, samtidig som man slipper å møte halve byen i det samme plagget, slik tilfellet kan være med klær fra den svenske konkurrenten H&M. Det som overrasker mest er at minst halvparten av Zaras fabrikker ligger i Europa, i stedet for lavkostland i Asia, ifølge Business Week.

Tempo og små kvanta er samtidig en garanti for Zara, dersom kjeden bommer på moten, oppdages det raskt, og kjeden flytter kjapt over til noe nytt. Zara startet som en bitteliten undertøysbutikk.

Logistikk
Ifølge Zara-sjef Jose Castellano er det kommunikasjon, og måten kjeden bruker teknologi til å ta kontroll over nesten hvert eneste aspekt av design, produksjon og distribusjon, som er kilden til suksessen, skriver CNN.com.

Hver eneste butikkasse er knyttet til et datanettverk, som styrer logistikken fra hovedkvarteret. Designerne har daglig kontakt med butikksjefene, og det diskuteres hvilke plagg som er etterspurte og hvilke som ikke er det.

- Teknologi i dette selskapet er viktig og vil være enda viktigere i fremtiden, sier Castellano til CNN.

NA24 ringte butikken i Oslo for en kommentar, ble henvist til hovedkontoret for Norden i København, som videre viste til hovedkontoret i Spania, der vi skulle spørre etter Raoul på PR. Han er dessverre ikke på kontoret før i morgen.

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller