(SIDE2): Det er mange som liker å bestille seg take away-mat en gang i blant, men det kan være vanskelig å vite hva slags hurtigmat som inneholder de største mengdene med fett og kalorier.

Vektklubben i den svenske avisen Aftonbladet har satt opp noen tips til hvordan du kan unngå de verste kaloribombene fra take away-menyen.

Generelt bør du alltid be om en ekstra salat eller grønnsaker ved siden av. Varier mellom for eksempel salat, kokte eller ovnsbakte grønnsaker. Dropp frityrstekt mat, ekstra dressing og fete sauser. Be gjerne om å få sausen i et beger ved siden av. Da bestemmer du selv hvor mye du skal bruke av den.

Spis sakte og kjenn etter om du er mett. Take away-porsjonene er ofte store og kan føre til at du spiser mer enn det du egentlig hadde tenkt.

På gatekjøkkenet
De bedre valgene når det gjelder gatekjøkkenmat vil for eksempel være hamburger med grovere hamburgerbrød, men dropp friterte løkringer, baconstrimler og dressing.

Salater med tunfisk eller kylling er også bra, mens pommes frites og frityrstekt mat er noe du bør droppe.

Det finnes også ulike pølsevarianter å velge mellom og her kan det være store forskjeller på kaloriinnholdet. For eksempel inneholder wienerpølser cirka 150 kilokalorier per stykk, mens ostepølser med bacon (uten lompe/brød) inneholder rundt 279 kilokalorier. Ønsker du spare på kaloriene bør du velge lompe fremfor pølsebrød og droppe rekesalat og stekt løk.

Falafel og kebab kan gjøres sunnere ved å erstatte pommes frites med ekstra grønnsaker og unngå ekstra saus og dressing.

Pizza
Pizza er egentlig ikke så ille, men det er to ting som bidrar til at denne italienske favoritten kan bli til en kaloribombe - mengden ost og størrelsen. Nøy deg med halve pizzaen og fyll på med salat ved siden av.

Mange synes også det smaker ekstra godt når man topper pizzaen med rucculasalat. Bra valg på pizzaen er ulike grønnsaker som for eksempel forskjellige typer løk, sopp, paprika, oliven og lignende. Skalldyr, kylling, mager skinke og biffbiter er gode alternativer til å ha på pizzaen, mens pepperonipølse, bacon og kjøttboller inneholder flere kalorier og mer fett.

Du sparer mange ekstrakalorier ved å droppe rømmedressing, bearnaisesaus og ekstra ost.

Kinamat
I utgangspunktet er kinamat et sunt middagsvalg da mange av rettene inneholder mye grønnsaker, fisk og rene kjøttstykker av kylling, svin eller storfe.

Mange kinesiske middagsretter inneholder også cashewnøtter eller peanøtter som inneholder sunt fett, mens frityrstekt mat er et mindre bra valg.

Fra den kinesiske menyen vil de beste valgene være for eksempel kjøtt- eller vegetarretter med ekstra mye grønnsaker, wokretter med klare sauser og supper. Kokt ris er bedre enn stekte risretter og stekte nudler.

Thaimat
I likhet med det kinesiske kjøkkenet så inneholder thaimat også mye grønnsaker, fisk, kylling og sjømat. Retter med klare sauser inneholder færre kalorier enn mat med kokosmelk og peanøttsaus. Wokretter er et bedre valg sammenlignet med stekt og fritert mat.

Mange desserter inneholder frukter, noe som er bra, men vær samtidig klar over at det også er svært vanlig å strø over sukker på mange av disse dessertvariantene.

Indiskt
Her er det mange retter som inneholder tunge sauser som ofte er basert på fløte og olje. Hvis du i tillegg er glad i nanbrød kan det fort bli en kaloririk middag siden disse brødene ofte pensles med fett.

Bra valg er retter med hele kjøttbiter og grillretter, og be om ekstra grønnsaker eller en salat ved siden av.

Sushi
Den eneste ulempen ved sushi er at det kan inneholde litt lite grønnsaker, så kompenser gjerne med en ekstra salat ved siden av, eller en frukt som dessert.