Gå til sidens hovedinnhold

Hvorfor velger vi så sære biler?

Englands mest solgte bil er ikke en gang på topp 20-listen i Norge, selv om den er billig.

Det å se på hva slags biler nordmenn velger, opp mot hva som velges i utlandet er en ganske spesiell opplevelse.

Store forskjeller
Av de fem mest solgte bilene i England, er det bare én bil som i det hele tatt er representert på topp 10-listen i Norge.

Av de ti mest solgte i Danmark, finner vi igjen bare tre på Norges topp 10-liste. Den første er på 5. plass.

Og selv våre svenske venner, med relativt likt klima, har andre bilprefernasner - selv om vi kompenserer for deres åpenbare forkjærligheten for Volvo. På deres topp 10-liste finner vi modeller som Renault Megnae og Kia Cee'd - biler som knapt nok vet at det finnes en mest-solgt-liste her i landet.

Under kan du se Topp 10-listen for de fire landene. Saken fortsetter under tabellen.

HTML EMBED
Norge Sverige Danmark England
VW Golf Volvo V70 Chevrolet Spark Ford Fiesta
Mitsubishi ASX VW Passat Toyota Aygo Ford Focus
VW Passat VW Golf Opel Corsa Vauxhall Corsa
Toyota Avensis Volvo V60 Suzuki Swift Vauxhall Insignia
Volvo V70 Volvo V50 Toyota Avensis Vauxhall Astra
Nissan Qashqai Volvo XC60 Hyundai i10 Volkswagen Golf
Ford Focus KIA CEE'D VW Polo Mini three door
Toyota Auris Audi A4 VW Passat BMW 3-series
Ford Mondeo BMW 5-serie Hyundai i30 BMW 1-series
VW Polo Renault Megane Peugeot 107 Nissan Qashqai

* Svenske og engelske tall er junitall, mens Norge og Sverige er totaltall så langt i år.

Nå skal vi først understreke at det å sammenligne med Danmark, er relativt urettferdig siden landet har et helt spesielt avgiftsregime som gjør det nærmest umulig å kjøpe noe annet enn småbiler.

England er interessant
Men særlig sammenligningen med England er interessant. Der har de ingen åpenbar favorisering av britiske biler, men velger helt annerledes enn oss. Dette gjelder ikke bare på motoralternativer der avgifter betyr noe.

Deres mest solgte bil, Ford Fiesta, er ikke å finne blant de 20 mest solgte bilene her i landet. På en 2. plass finner vi Focus som selger brukbart i Norge, og så dukker det opp tre Opel-modeller nordmenn ikke har noe særlig forhold til, før de har Norges desidert mest solgte bil på en 6. plass.

Store biler, med diesel og 4x4
Men det er ikke bare på merke- og modellvalg at vi skiller oss ut, vi kjøper også helt andre typer biler enn de fleste andre land. Nordmenn har en klar prefernase for firehjulstrekk, diesel, stasjonsvogn og premiumbiler sammenlignet med andre land.

Så hvorfor er det slik at nordmenn rusler til en VW-forhandler for å kjøpe en Polo, fremfor til Ford for en Fiesta? Eller hvorfor går vi til Toyota for en Avensis, fremfor til Opel for Insignia?

Eller kanskje enda mer interessant: Hvorfor går vil til Mitsubishi for en ASX, når en kan få en mye billigere Hyundai i10 som får deg like fort frem fra A til B?

- Vi har ikke foretatt noen markedsundersøkelser som kan svare på hvorfor nordmenns valg av personbil skiller seg så kraftig fra det som er favoritter i andre land, men vi har noen tanker om hvorfor det er slik, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), til Nettavisen.

En kombinasjon av mange ting
Han tror nordmenns bilvalg er et resultat av en salig blanding av avgiftspolitikk, klima, topografi, bilavhengighet, mote, bilforhandlernes rykte og en liten dose forfengelighet.

- Nordmenn er kanskje mer avhengige av bilen enn det folk i en del andre land er. Vi bor i et grisgrendt land med til dels store avstander og bilen er ofte det eneste tilgjengelige framkomstmiddelet, sier Solberg Thoresen.

Han tror at nordmenn i stor grad kjøper biler som en skal kunne bruke til «alt».

- Lønnsnivået i Norge er høyt og selv om kostnadsnivået også er høyt, tar Ola og Kari seg råd til å kjøpe relativt store og gode (og dyre) biler, selv om vi klart ser en tendens til at vi de siste årene i stigende grad velger «stor» bil med «liten» motor, fordi det er billigere enn å kjøpe liten bil med stor motor. Vi kjøper også bil ut fra behov, ikke alltid det daglige behovet, men det behovet vi har når vi skal på hytta, på ferie eller i andre sammenhenger der vi trenger god plass, sier han.

Resultatet av dette blir naturlig nok en tendens til å gå mot store stasjonsvogner.

Du må betale mindre premium for premiumbilder
Men avgiftsnivået får også andre konsekvenser enn de mest åpenbare.

- Det at det norske avgiftsregimet legger mest vekt på kjøpsavgifter og ikke så mye på eieavgifter gjør at de personbilene som har lavt forbruk og lave utslipp av CO2 blir gunstigst å kjøpe. I tillegg har avgiftssystemets utforming den sideeffekten at prisforskjellene mellom premium merker og ”vanlige” bilmerker blir mindre i Norge enn i land uten kjøpsavgifter, og det gjør også at dieselandelen og elbilandelen i Norge er blant de høyeste i verden. At dieselavgiftene er lavere enn bensinavgiftene bidrar også til den høye dieselandelen, påpeker OFV-direktøren.

Han påpeker samtidig at det er betydelige forskjeller på avgiftsregimene fra land til land, spesielt på om det er hovedvekt på kjøps-, eie- eller bruksavgifter, og hvordan firmabilbeskatningen er. Dette slår for eksempel tydelig ut i Danmark, der småbilene dominerer totalt.

Men samtidig er det liten tvil om at nordmenn er litt flokkdyr, og kjøper det som er «hot».

- At selve bilorganisasjonen, både importørapparatet og bilforhandlerapparatet, spiller en vesentlig rolle er også hevet over tvil. Noen bilmerker går frem fordi de har et bra apparat i ryggen og har modeller som nybilkjøperne foretrekker akkurat nå, for eksempel diesel, firehjulstrekk og elbil, mens andre går tilbake fordi de ikke kan tilby det markedet etterspør, sier Solberg Thorsen.

Tror nordmenn tenker på bruktbilverdien
Opel er et merke som gjør det svært bra i England, men som de siste årene har fallt på salgsstatistikken i Norge, blant annet fordi de en periode hadde et oppdatert modellutvalg, og forhandlere som gikk over til å satse på flere merker, fremfor å være Opel-eksklusive.

Selskapets direktør i Norge, Peter Nikell, sa til Nettavisen tidligere i år at det er en utfordring å komme seg etter en slik nedgang.

- Det er ikke lett å selge biler når en ikke står på «mulighetsliten» til folk. En må sørge for at en i det minste blir vurdert, sa han.

- Fornuft
Opels informasjonssjef Hélène A. Formo sier til Nettavisen at nordmenn i stor grad velger biler ut i fra hva de tror de kan selge bilen for brukt, og at det fører til en viss flokkmentalitet.

- Det viktigste stikkordet i Norge er fornuft. Vi ser det for eksempel på farger. Vi kjøper trauste farger, fordi en er redd for prisfall på ettermarkedet, og dermed «safer litt». Satser en på biler med litt farger i Norge, så slår det sjelden an.

Alle vet for eksempel at det er relativt enkelt å få solgt en Golf brukt i Norge, mens du kan måtte bruke mer tid på andre modeller, og da kan det være verdt å betale litt mer, eller droppe den bilen en egentlig hadde lyst til.

Formoe mener samtidig det er litt vanskelig å være annerledes enn naboen, og at det å kjøre det samme som andre kan føles bra.

- Når du ser at andre kjører det samme som deg, så er det en psykologisk bekreftelse at en har gjort det rette valget. Du skal ikke undervurdere den effekten, sier hun.

Bilutleie en stor del av årsaken
Anne Sønsteby i Ford Norge forteller til Nettavisen at de tror det er flere grunner til at Englands favoritt Fiesta ikke er på den norske bestselgerlisten.

- Det er store forskjeller mellom segmentene i ulike europeiske land, og i mange markeder er B-segmentet (småbiler som Fiesta) det klart største segmentet. Her i Norge er kompakklasssen størst (Focus), fulgt av mellomklassen (Mondeo) og SUV-klassen (Kuga). Småbiler er først det fjerde solgte segmentet. Faktisk er det kun to biler fra småbilsegmentet som er inne blant de 20 mest solgte bilene i Norge, sier Sønsteby.

Hun vedgår likevel at salget av Fiesta i Norge ikke er like godt som de hadde håpet på. I fjor var Fiesta klassens nest mest solgte bil, bak Polo. I år ligger den på 4. plass.

- Vi er ikke helt fornøyd med den utviklingen, men dette skyldes delvis at vi ikke leverer biler i særlig grad til bilutleie, som utgjør en svært stor del av dette segmentet, samt at vi i fjor leverte noen større kommuneavtaler, forteller hun, samtidig som hun påpeker at nye spesialversjoner av bilen er på vei som de håper vil øke salget.

- England i en særposisjon
Sønsteby deler oppfattelsen til OFV om at et forhandlerapparat som er kjent og stort er vesentlig for Fords sukess i England.

- Ford er i en særposisjon i England og har vært markedsleder i mange tiår, og slik sett utgjør England Fords viktigste marked i Europa. Focus og Fiesta har vært blant de mest solgte bilene gjennom mange år, sier Anne Sønsteby i Ford til Nettavisen.

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021

Kommentarer til denne saken