Gå til sidens hovedinnhold

Nærbutikken forsvinner

ICA Norge omprofilerer i håp om økt lønnsomhet.

Kjøpmennene i Nif har vært samlet for å se på den nye format-strategien. Kort oppsummert blir ICA Nær som konsept faset ut i et forsøk på å endre den negative utviklingen hos ICA.

Hovedpunktene i strategien ser slik ut

  • Ica Nær blir nedlagt, slik Ica Norge også tidligere har gått inn for.
  • De minste butikkene blir omprofilert til Matkroken.
  • En del av butikkene blir omprofilert til røde Rimi

- Det kommer et nytt konsept for butikker som hverken passer inn i Matkroken eller røde Rimi. Detaljene i det nye konseptet er ikke kjent, men det vil bli presentert så snart det er klart, skriver Handelsbladet.no.

Bakgrunn for omprofileringen
ICA Norge har over en lengre periode hatt problemer med å få ting til å gli smertefritt. Og så langt ligger det an til at også 2010 blir et helrødt år, ifølge Handelsbladet.no.

- Vi faser ut ICA Nær.Vi føler at konseptet ikke har fungert optimalt her i Norge, og at det da må gjøres noe, sier Friis.

ICA-sjefen innrømmer at de har vært igjennom en knallhard prosess i Norge.

- Dette blir en knallhard prosess med det utgangspunktet vi har. Det har vært turbulent i forholdet til kjøpmennene, men det er nå et forhold med god dialog, sier Friis, men legger til at det er fullstendig kaos i priskrigen på enkelte varekategorier, og på enkelte varer har ICA minusmarginer, som for eksempel bleier og ribbe, .

Ifølge Friis vil prosessen bli gjennomført så raskt som mulig og at det er god dialog med kjøpmennene om dette

Positiv utvikling
Lyspunktet for 2010 er utviklingen i røde Rimi, for ICA Norge. 30 nye butikker skal konverteres til det nye lavpriskonseptet i løpet av fjerde kvartal, og ved årskiftet skal det være 190 røde Rimi i det norske lavprismarkedet.

- Vi har god utvikling i RIMI konseptet. Utviklingen er bedre enn markedet og butikkene er billiger enn Kiwi, sier Friis.

Les flere saker på NA24

Kommentarer til denne saken