Slik sang idolene

Dommerne kan mene hva de vil. Side2 trillet sine egne terninger på fredagens idoler.

Diskuter Idol her!

Marius Barhaugen(21) fra Årnes: «Fly Away» av Lenny Kravitz

Bra låtavalg, Marius! Lenny Kravitz skrev «Fly Away» da han ennå var en artist å regne med, og kanskje er det hans største hit noensinne. Brannmannen viser råskap, denne gangen. Drepende blikk og en utagerende stil vi har savnet litt ved tidligere opptredener. Kanskje kjekkasen rett og slett er en rocker? Litt høy pitch på refrenget, men energien overdøver det meste.

Åste Hunnes Sem (34) fra Heddal: «Calling you» av Jevetta Steele

Var vel på tide at Åste dro i gang en skikkelig ballade, og «Calling You» er heller ikke av det mest søtladne sjangeren har å by på og dermed et bra valg for 33-åringens råbarske soulstemme. Var litt spent på hvordan hun ville takle de vare partiene, men det viser seg jaggu at hun behersker nærhet like bra som råskap. Sårt og tøft på samme tid. Ikke mange som behersker en slik balansegang. Manglet bare litt på utstrålingen denne gangen.

Linnea Dale (16) fra Tinn: «So alive» av Ryan Adams

Linnea har det med å plukke låter fra kredhylla. «So Alive» fra 2003 er likevel Ryan Adams i et av sine mer pop’ete øyeblikk, og den er kanskje ikke av hans beste melodier. Tenk at den da skulle kle Lilnnea stemme så fabelaktig. Ante virkelig ikke at hun var i stand til å ta stemmeprakten så formidabelt dypt. Det svikter imidlertid ganske formidabelt i refrenget når hun beveger seg opp en oktav. Mye pusting og i overkant surt. Men gi oss mer av dybden i stemmen, Linnea. Den er helt magisk.

Kim Rune Hagen (17) fra Heddal: «Livin' on a prayer» av Bon Jovi

Kim Rune er litt av en kraftpakke, og kraftpakker trenger skikkelig foring. Bon Jovis klassiker «Living on a prayer» er i så måte kraftig nok kost for 17-åringen. Men i balladeform blir den kanskje noe vanskelig å svelge. Er litt bekymret for musikksmaken til denne mannen. Kim Rune er i tillegg uvanlig sur denne gangen. Hørtes nervøs og skjelven ut, og virket et stykke unna formtoppen.

Timian Ripnes Naastad (16) fra Kristiansund: hjemmelaget sang, «Beauty of my mind» (NRK Urørt)

Hjemmelaget er bra, og Timian liker best å synge egne sanger, virker det som. Og det er først nå stemmen vi fikk bruddstykker av i innledningsrundene, kommer fram. Spinkel og antagelig i overkant lite fleksibel i dette selskapet, men samtidig spisset til å trives i sitt riktige element, slik som i kveld. Låta «Beauty of my mind» er en enkel, sår liten sak. Florlett, men fin, om enn noe kjedelig.

Glenn Roger Lyse (33) fra Stavanger: «You Know My Name» av Chris Cornell

«You know my name» er noe av det bedre som har kommet på Bond-fronten opp gjennom historien, og i det rolig partiet er Glenns stemme nydelig hes og intens. Endelig et låtvalg som Stavanger-mannen ikke trenger å dra fram Hulken for å synge. Bortsett fra på slutten. Da ble du litt grønn igjen, Glenn.

Linda Steen (17) fra Porsgrunn: «Don't speak» av No Doubt

Ah, «Don’t speak». En slik herlig hybrid mellom monstersuksess og akseptabelt likbar blant kredhorene. Så hvordan gjør man slikt et ikon av en låt til sin egen? I hvert fall ikke slik, Linda. Det var antydninger til glimt av en bitteliten Gwen Stefani der inne innimellom, men i det store og hele ble stjerneøyeblikkene fryktelig skjemmet av sur sang og nervøsitet.

Bjørn Johan Muri (17) fra Ålesund: «New shoes» av Paolo Nutini

Bjørn Johan er da ikke helt ulik den italienskættede skotten han har valgt å plukke låt fra denne gangen? Paolo Nutini er en de siste årenes mest særpregede og vakre stemmer på popfronten. Bjørn Johan har også et umiskjennelig potensiale, men i begynnelsen virker det som om han ikke har skjønt låten helt. Timingen er feil og det virker som om han ikke evner å leve seg helt inn i en komp komposisjon som i det store og hele er avhengig av groove for å fungere.

Se Idol på TV 2 Sumo her

Les mer om Idol her

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai